”Writing prompts” som stöd för skrivandet

Har dina elever svårt för att komma igång med skrivande eller vill de bara träna sig på att utveckla sitt skrivande? Då kan en fördel vara att använda sig av olika börjor eller sk writing prompts.  Det finns hur många olika som helst om du söker. Jag tänkte tipsa lite kort i detta inlägg om de som jag provat med mina elever. Skrivandet blir ganska kravlöst samtligt som eleverna tränar på sin skriftliga förmåga – en förmåga många behöver utveckla mer.

Story in a jar

Ett sätt att få igång fantasin på kan vara att använda små lappar som finns i en glasburk – sk story in a jar. Jag har själv lappar i en glasburk i klassrummet där man på måfå får dra en lapp om man har tio minuter kvar av en lektion. Då har eleven alltid något att arbeta med om det finns tid kvar efter att en uppgift är löst. Om du vill skriva ut några färdiga börjar hittar du några här och längst ner på sidan finns det en hel del att använda här, samt här finns några mycket enkla.

365-day-challenge

På denna sidan hittar du korta börjor som passar för de som vill ha en nya skrivuppgift per dag. Du kan kanske lägga ut en början på t ex Instagram där eleverna får tag i utmaningen och så väljer de när de är med och taggar inlägget så du kan läsa det. Då finns det alltid en utmaning även när de är hemma och de vill träna mer skriftlig engelska.

Extend your thinking

Här finns några som utgår från hypotetiska frågor som Om jag…, eller Jag önskar.., eller Vad jag tycker om… på så sätt tränar eleven även på att tänka vilket är en utmaning i sig. Mycket kritik av skolans undervisning går bland annat ut på att eleverna blir dåligt tränade att reflektera, fundera och tänka. Själv tänker jag bäst med pennan.

Vad är historien bakom bilden?

En bild säger ju som bekant mer än tusen ord. Vad säger bilden egentligen och vad är historien bakom bilden? Jag har tidigare använt mig av lite olika men nu hittade jag en weebly som är sorterad på olika åldrar. Jag kommer att prova detta på ett eller annat sätt. Kanske utifrån ett tema och att man väljer en bild efter något man läst i undervisningen.

Olika slumpgeneratorer

Det finns också sidor som slumpar fram en menings första början. Här finns en som slumpar fram några karaktärer och miljö. Elevens uppgift är att sätta ihop historien.

Här kan du låta eleverna skriva ett brev t ex och här finns en för yngre åldrar.

Någon som jag inte provat är att skriva utifrån emojis, där en ny emojis slumpas fram och bygger berättelsen vidare. Den går att göra digitalt och även att skriva för hand. Ett tips är att skriva ut några om ni inte har enheter och lägga dem i en glasburk och sedan dra emojis och sätta ihop en berättelse.

emojis_writing

Med några enkla tips kanske några elever går igång på skrivandet? Jag hoppas de kommer att känna sig lika glada som ovan och även bli bättre på att skriva.

Författare: annikasjodahl

My name is Annika and I am a Swedish and English teacher at Gröna Dalenskolan in Bålsta, Sweden. I teach year 7-9 with 13 to 15-year-old pupils. My former school participated in the largest KA2 project in Sweden where we were seven schools from six countries called "Die Kinder von Europia: Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren" coordinated by my former colleague Emelie Hahn, who 2016 won the European Language Label for that project. In my gallery have some pictures from a trip. I also give lectures in Sweden about my ICT work and my international work and have also been to Riga within Erasmus+ giving lectures in English. I have one of the larges blogs in Sweden where I write about teaching methods etc.

Lämna en kommentar