Kom snabbt igång med digital teknik genom appen Plickers

Jag blev ombedd av Skolvärlden (nr 6, 2016) att tipsa om en app. Mitt val föll på Plickers för att det är enkelt att lära sig för dig som pedagog och kräver endast att man har en digital enhet samt en webbläsare och passar bra för många klassrum där man inte har kommit så långt med digitala enheter eller man inte vill låta eleverna använda egna enheter. Dessutom  behöver inte eleverna logga in som tar extra tid. Eleverna använder istället färdiga kort som du skriver ut via hemsidan och det är dessa kort som du sedan scannar av med din enhet. Resultaten kan man sedan om man vill se direkt via Live View på en stor skärm i klassrummet. Detta brukar tilltala eleverna mycket då det sker i realtid och fungerar mycket bra i många olika pedagogiska sammanhang. Här får du veta hur du kommer igång och även få några tips på hur du kan använda det.

Skapa konto och kort

För att skapa ett gratiskonto loggar du som lärare in på www.plickers.com och väl där inne skapar du klasslistor i fliken Classes och +Add new class. Där kan du döpa klasserna efter ämne och sortera dem efter ett nummer. Trycker du enter så sorteras namnen i den ordning du skriver in dem och en fördel här kan vara att man använder samma klasslista för alla ämnen så kan eleverna använda sina kort som du skriver ut via hemsidan då du är klar. Dessa kort kan de ha med sig på lämpligt ställe, kanske i en kalender eller i sin skrivbok eller så har du dem kvar i klassrummet och delar ut rätt nummer till rätt elev när det är dags att scanna dem. Du kan lätt ha koll genom att skriva ut roster och förvara där du lätt ser elevernas namn och siffror. Själva korten skriver du ut via fliken Cards när du lagt in alla elevernas namn. Jag brukar skriva ut standard och laminera dessa och förvara i klassrummet dock är det nog lättast att bara limma fast dem på en insida av en bok då den glatta ytan kan göra det lite svårt att scanna ibland. Tappas ett kort bort skriver du bara ut ett nytt.

Skapa frågor och mappar

Nu är det dags att skapa frågor. Det gör du genom att gå till fliken Library. Här kan du välja om du vill ha flervalsfrågor eller bara rätt eller fel. Syftet för frågorna brukar avgöra mitt val. Du kan skapar mappar i ditt bibliotek där du kan spara frågorna och sedan återanvända dem. Jag sorterar mina mappar efter årskurs och ämnen. Om jag vill göra ett förtest av ett ordförråd kan jag skapa frågor för det genom att skapa en mapp och sätta en rubrik som påminner mig om innehållet. I denna mapp lägger jag sedan till frågorna genom att klicka på +New Question. Kom ihåg att markera det rätta svaret och att använda olika alternativ som rätt så inte alla hamnar på A. För att underlätta själva genomförandet på lektionen så lägger du frågan i Add to planned och äljer de klasser du vill använda frågan i. Säg att du ska ha frågorna i klass 7A och 7D. Då förbereder du det när du ändå skapar frågorna så ligger de i rätt mappar sedan när du ska köra frågorna.

Ladda ner appen och du är igång

Nu är det snart dags att testa responsverktyget med eleverna. Du måste först ladda ner appen till din enhet som du planerar att använda i klassrummet. Dela sedan ut svarskorten till eleverna. Varje sida av korten har en bokstav som ska hållas uppåt för det svar som de vill svara. Eleverna måste också se till att inte vika korten och att inte ha några fingrar på det svarta på kortet om du ska kunna scanna av korten från där du står framme i klassrummet. Via din enhet väljer du den klass du ska ha och där du lagt frågorna i när du skapade dessa. Välj fråga via enheten. För att få frågorna att synas på skärmen i klassrummet, om du har en sådan, så går du till live view. Scanna av svaren med kameraikonen längst ner i din enhet och svep över klassrummet tills alla elever har svarat. Du kommer se om en elev svarat rätt eller fel direkt då du får en grön eller röd markering i din enhet som inte syns på skärmen. Dock kommer eleverna kunna se frågan och även vilka siffror som har svarat. Vill du visa svaret sedan kan du välja det eller så tar du svaren sedan. Det är ditt syfte som får avgöra. Du kan också testa fliken Teach som syns i den fråga som du har uppe. Du kan sedan även klicka i visa svar och få fram varje elevs svar.

Det är genom appen som du sedan byter frågorna men du måste klicka via webbläsaren för att dölja svaren om du inte vill visa dem i klassrummet. Ha koll på skärmen och inte bara din enhet särskilt i början då man lätt kan få fram att visa svar utan att man är med själv. Har gjort det ett antal gånger själv. Jag brukar högläsa frågorna vilket gör att jag naturligt tittar på skärmen då och då. Om du inte har en skärm i klassrummet kan du köra ändå men får läsa upp frågorna då eleven inte ser dem.

Nyttan för mig som pedagog

Den främsta anledningen till att jag tipsar om Plickers är att det är enkelt och kräver minimalt med digital teknik för att du snabbt ska kunna komma igång med teknik i klassrummet. Sedan aktiverar det alla elever och alla elever får vara med och svara.

I fliken Reports kan du sedan titta på statistiken om du vill se vilka frågor som eleverna hade svårt för och måste träna på mer eller vad du nu  hade för syfte med frågorna. Välj klass och du kan sedan se hur respektive elev svarat. Detta tycker jag är en smart funktion som gör att jag sparar tid på att summera och rätta olika förhör.  Här finns det massor att välja att sortera på så jag skriver inte ut det utan länkar till tre kortare filmer som visar vad du kan göra för bra urval.

film 1

film 2

film 3

resultat

Vad kan man använda Plickers till?

Du kan använda Plickers till väldigt många olika saker. Dels för att testa av olika begrepp innan ett område, eller som en utvärdering av din lektion i slutet av lektionen. Du kan ta reda på vad eleverna kan innan ett område och sedan köra en mitt utvärdering för att se om de förbättrat resultaten och om ni är på rätt väg eller om du måste backa på något i undervisningen. Du kan ställa frågor som för att eleverna måste lösa frågor tillsammans om du vill för att de inte ska arbeta själva. Du kan till och med sköta närvaron med Plickers genom att snabbt scanna av eleverna innan lektionsstart och sedan ha en inledande fråga som behandlar lektionsinnehållet. Vi använder oss ofta av startblock och det kan du lika gärna göra genom att lägga frågan som digital och sedan låta eleverna tänka på svaret. Det skapar lugn i klassrummet och eleverna får fokus på lektionsmålet.

Du kanske har fler andra bra förslag på hur det kan användas?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: