Föreläsningar

Vill du ta del av mitt klassrum i en föreläsning?

Vill du också ta del av en föreläsning eller workshop av mig kan nedan läsa mer om vad jag utgår från i min undervisning. Jag skriver också på frilans basis för olika läromedel och vill du veta mer om det är du välkommen men en fråga.

Digital teknik och formativ bedömning- hur gör jag?

Ni som följer min blogg både här och som ämnesspanare för LR vet att jag arbetar medvetet med att tydliggöra och konkretisera min undervisning för eleverna. Mina ledord är tydliggöra, konkretisera, visualisera och att synliggöra och det gör jag genom Canva (och andra digitala verktyg beroende på lärandemålet), skrivmallar, multimodala texter och bloggen för att hitta ingångar till elevernas lärande. Föreläsningarna ges på teman som (vill du veta mer läs längre ner):

  • Att vidga sina vyer i språkundervisningen

Hur kan det autentiska klassrummet motivera och fånga elevernas intresse? Hur kan undervisningen i en autentisk kontext synliggöra målet samt skapa nyfikenhet och lust? I föreläsningen visar jag några konkreta arbetsområden som jag och eleverna använt för att vidga klassrummet till att ta in världen utanför men även att synliggöra klassrummet för omvärlden utanför. En ingång till det vidgade och autentiska klassrummet är att använda multimodala texter och stödmallar för att utmana deras tänkande. Eleverna motiveras och förstår sin omvärld på ett annat sätt om de kan relatera.

  • Digitala verktyg som synliggör lärandet

Om digitala verktyg direkt kopplade till de olika formativa nyckelprocesserna, vad synliggör målet med uppgiften, vad ger återkoppling, vad ger mig verktyg för att veta vad eleverna behöver, vad kan eleverna göra för att lära av varandra för att slutligen äga sitt eget lärande?

Hur hittar du mig?

Vill ta ta kontakt med mig finner du mig på en rad sociala medier. För att diskutera föreläsningar är mailen lämpligast. Vil du utbyta pedagogiska ideer når du mig lättast via Facebook eller Twitter.

Jag innehar FA-skattsedel och BG-konto.

e-post: annikasjodahl@gmail.com

Twitter: @annikasjodahl

Facebook: Engelska i åk 6-9, Svenska i åk 6-9

 

Pinterest: Annika Sjödahl

Pearltrees: Annika Sjödahl

Flippblogg: oppetklassrum.wordpress.com

Lrbloggar: lrbloggar.se/annikasjodahl

 

 

Mer om mitt tänk i klassrummet

Mina ämnen är svenska och engelska och jag har erfarenhet av undervisning sedan 15 år tillbaka på olika skolor i Sverige; från Uppsala i norr till Göteborg i söder. Numera arbetar jag i Enköping en stad där jag också bor med min familj. Jag använder inte längre textboken som bas i språkundervisning utan konstruerar mycket av min undervisning utifrån skönlitteratur, artiklar, musik och film för att svara mot det centrala innehållet.  Vi arbetar mycket med stöttning och jag visar mina elever hur arbetsprocessen går till, hur vi ska nå målet och hur slutmålet ser ut. Detta gör jag genom bloggen som utgör min bas och som jag plockar upp på Smartboarden där material är länkat och som kan tas del av innan, under och efter en lektion.

Jag menar på att det går att använda sig av digital teknik trots att man inte har en stor repertoar av digitala verktyg. Med lite vilja och kreativitet kommer man långt. Vi har i uppdrag som lärare att ge eleverna digitala verktyg för att lära och därför måste vi hitta vägar för detta så det kommer in i undervisningen som ett hjälpmedel och inte som ett separat fokusområde. Jag vet att man som lärare kan avskräckas i att ”andra” verkar ha kommit så långt för att de har 1:1 men vi vet alla att det är långt ifrån vår verklighet. Så hur gör man då? Genom mina föreläsingar hoppas jag kunna konkretisera hur jag får in detta  i mitt klassrum med endast en Smart Board, några datorer och en halvklassuppsättning iPads.

”Varje elev ska efter avslutad utbildning ska kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.”

Ur Lgr11, Mål och riktlinjer.

Vill ni läsa mer om vad som ingår i läroplanen och hur jag arbetar hänvisar jag till detta inlägg.

Lite mer om min undervisning – skrivmallar, vidgade textbegreppet och sociala medier

I min undervisning arbetar jag med mycket med stöd för att alla elever ska kunna få möjlighet att lyckas. Vi utgår alltid från text i de teman jag sätter ihop och detta förstärker jag med det vidgade textbegreppet. Det innebär att vi plockar in film, musik, och att publicera på nätet. På detta sätt har jag lyckats få med mig samtliga elever, vana läsare och elever som behöver mer stöd som jag stöttar genom att visa och tänka högt med mia elever. Alla elever är inte där ännu att våga dela med sig av sina texter (muntliga som skriftliga) men att se andras texter kan hjälpa många elever i sitt eget skrivande och att bli läsare.

Att plocka in texter som har ett tydlig koppling till det centrala innehållet och genom att olika teman arbeta med samtliga förmågor har jag lyft min undervisning. Dels är undervisningen roligare för både mig, men även för eleverna, men det viktigaste är att de når kunskapsmålen med mycket högre resultat. Jag dokumenterar noga mina elevers resa och kan följa deras utveckling i respektive förmåga och analyserar vad som fattas i min undervisning för att de ska nå högre mål. Detta gör jag genom att koppla bedömningen till kunskapskravens aspekter och markera elevernas resa.

”eleven ska skapa texter där ord, bild och ljud samspelar/…/så budskapet levandegörs och förstärks”.

Ur kursplanen centralt innehåll/kunskapskraven för svenska 7-9,

 

Några delade föreläsningar
Så Funkar det!

27 oktober 2015,  Upplands Väsby

Här finns en summering och länk till presentationen!

Fortbildning för dig som undervisar i engelska

11-12 november 2015, Skolporten, Stockholm

Här finns presentationen!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: