Lgr11-poesi för att tydliggöra mål, förväntningar och att bli ägare av sin egen inlärning

Har du haft kylskåpspoesi vet du vad jag menar med Lgr11-poesi. Ni vet färdiga magneter med små ord på som man flyttar runt på kylskåpet så bildar det små dikter eller meningar. Min tanke med nedanstående ”poesi” är för att slippa sudda tavlan varje gång utan ge eleverna samma ord – varje gång du arbetar med samma förmåga. Jag förklarar vidare nedan.

På min skola jobbar vi med BlackBoard Configuration. Det i sig tror jag många gör utan att egentligen veta att det heter så. Jag har sett det i klassrum och hört att flera gör så efter att de såg mitt reportage i Skolvärlden i år. Det går ut i alla fall ut på att vi har färdiga kort på tavlan där det står:

  • STARTUPPGIFT
  • LEKTIONENS MÅL
  • ATT GÖRA
  • LÄXA

Ibland skriver jag själv till:

  • BEDÖMNINGSUNDERLAG

Startuppgiften är till för att få igång metareflektionen och tänka efter vad man gjorde förra lektionen och vad man lärde sig. Ofta är det samma meningar man skriver då man utgår från ämnets förmågor. Förmågorna i språk är som ni kanske vet:

SVENSKA

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
  • söka information från olika källor och värdera dessa.

ENGELSKA

  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

Jag började tröttna på att skriva och sudda tavlan varje lektion så till hösten har jag gjort Lgr11-poesi av mina ämnes förmågor och det som ingår i det centrala innehållet.  Jag har utgått från den sortering av förmågorna jag gjort på vår kunskapsvägg som såg ut så här i mitt gamla klassrum. Tanken är att jag har dem på magneter i mitt nya klassrum (du kan köpa magnet på remsor och sätta bak på de laminerade korten nedan) och bara snabbt dra fram de meningar ni arbetar med för lektionen.

Jag vet ju inte om det är en bra metod men jag tänker att samma ord ger eleverna ett språk – ett skolspråk – så både de och jag vet vad de jobbar mot och vad som förväntas av dem och vad de blir bedömda i. De ser dem varje dag och jag slipper skriva varje lektion, sudda ut och skriva om samma sak.

Läxa skriver du om du har och vad. Jag lämnade det tomt eftersom jag använder flippbloggen för det. Jag förstärker också tavlan med att tejpa rutor med eltejp för varje veckodag på tavlan (har tyvärr ingen bild att visa) och skriver in saker som ska göras till den dagen.

Förslag på förbättringar tas tacksam emot då det inte är beprövat ännu och jag inte vet om det är bra, om jag tänkt rätt, eller om jag ens fått med alla viktiga ord. Hur gör du i ditt klassrum?

Du hittar Lgr11-poesi här!

Du kanske är intresserad av hur mina elever arbetar med respons. Jag har gjort färdiga mallar som du kan använda per texttyp här, och inom kort kommer ett nytt inlägg på en utredande del om vilka texttyper som ingår i språk och övriga ämnen. Det kommer komma upp på min kunskapsvägg också. Du har en liten länk i Lgr11-poesin, och om du är lite klurig hittar du det.

IMG_0162-2.PNG

Författare: annikasjodahl

My name is Annika and I am a Swedish and English teacher at Gröna Dalenskolan in Bålsta, Sweden. I teach year 7-9 with 13 to 15-year-old pupils. My former school participated in the largest KA2 project in Sweden where we were seven schools from six countries called "Die Kinder von Europia: Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren" coordinated by my former colleague Emelie Hahn, who 2016 won the European Language Label for that project. In my gallery have some pictures from a trip. I also give lectures in Sweden about my ICT work and my international work and have also been to Riga within Erasmus+ giving lectures in English. I have one of the larges blogs in Sweden where I write about teaching methods etc.

12 reaktioner till “Lgr11-poesi för att tydliggöra mål, förväntningar och att bli ägare av sin egen inlärning”

      1. Om jag tänker på mina klasser jag tog över i höstas i eng så måste nog åtminstone jag banta och förenkla mallarna

      1. En annan sak jag undrar: hur ser dina checklistor för självbedömning ut ? ( i eng)

  1. Hej Annika! Du är så himla inspirerande! Kommer absolut köpa denna idé, behöver bli tydligare med vilken förmåga som vi arbetar mot när och hur. Även om man säger det till elever så är det så mycket bättre att ha det på pränt! Tack!/Pernilla

    1. Tack, ja jag har ju gjort ett par år nu men skriver ju förhand och det behövs så eleverna vet vad. När man glömmer så frågar de efter det. Kanske man nu slipper skriva, kanske tom ngn kan hjälpa till det brukar det finnas. 🙂

Lämna en kommentar