Stödstrukturer för läsandet

Att hjälpa eleverna med stödstrukturer kan hjälpa dem igenom svåra texter så de förstår det de läst. Jag har tidigare skrivit om lässtrategier och hur man kan jobba med det. Här hittar du en modell för Reading Comprehension Strategies för att sammanfatta de olika strategierna du använder vid läsning. Den innehåller frågor för att göra det konkret. Använd den gärna vid läsning för att tillsammans diskutera vad ni läst och ge eleverna de strategier de behöver vid läsning. Det är många elever som har hjälp av att vi ger dem stöd och att alla får hänga på tåget gynnar bara fler. 
 
Vid läsandet är det bra att ha olika diagram för att fylla i. Det finns bl a Venn-diagram och Thieves-formulär och här skriver Åsa Söderström om mer om hur man kan använda olika modeller för att sammanfatta och på denna sidan finns många fler layouter att finna inspiration i. Sidan hittade jag på Reading Rocket som är en mycket bra sida för läsning.
 
På sidan finns också en guide för att hitta på vilken typ av strategi du är i behov av och när den kan användas. Du hittar bl a strategier på ordnivå och vid läsning för att förstå det lästa och vid skrivandet. Det är viktigt att man som lärare modellar och förklarar varför man använder en strategi.
 
 
 
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s