Vad betyder värdeorden?

Rubriken inleder med hur man kan tolka värdeorden. Värdeorden är de fetstilade orden i läroplanen som uttrycker på vilken nivå ett kunskapskrav nåtts, t ex enkelt, utvecklat, välutvecklat och det är där bedömningen utgår ifrån. För att hjälpa till att bedöma värdeorden används det som kallas bedömningsaspekter (här finns mer information från Pedagog Värmland om ämnet) men De kallas även för språkliga uttrycksformer i Skolverkets skrift Få syn på språket. Anna Kaya skriver om språkliga uttrycksformer här och här. Om du vill läsa mer om bedömningsaspekterna rekommenderar jag även denna skrift Bedömningsaspekter.

Jag har sammanställt dessa ord i en liten skolparlör nedan. Kom dock ihåg att detta är min tolkning och du får gärna höra av dig om jag skrivit något tokigt. Om du vill arbeta mer med språket rekommenderar jag även denna sida om hur man kan utveckla språkutvecklande arbetssätt.

Jag har även gjort dem i CANVA så man kan sätta upp dem i klassrummet men  för mina ämnen i svenska och engelska och lite tips för hur man man tänka för att utveckla sitt resonemang mm. Varför har jag satt ihop detta stöd? Jo, för att undervisningen och bedömningen ska vara samstämmig och vi måste undervisa i det eleverna ska lära sig och inte enbart fokusera på faktakunskaper. Vi måste också lyfta debatten i hur vi gör och tolkar dessa bedömningsaspekter.

Du hittar stödet längst ner i inlägget efter filmerna!

12

Argumentera  – att påstå något och bemöta andras påståenden

Samband – att se hur saker och ting hänger ihop

Relevanta – viktiga och betydelsefulla

Reflektera  – att förstå varför man gör som man gör. Att Metareflektera

Kommunicera – att uttrycka sig

Formulera – att uttrycka och fråga

Tolka – att förstå

Resonera – att försöka komma fram till svaret på frågan genom att se på saken ur flera olika perspektiv.

Detta kan man göra genom att:

  • Problematisera: Å ena sidan…å andra sidan. Visa på för- resp nackdelar
  • Utveckla i flera led: sambandskedjor
  • Komplexa samband: hur olika exempel och argument hänger ihop ger djup
  • Nyansera: se ur olika perspektiv
  • Bredda: att ge nya perspektiv på ett innehåll
  • Ställa frågor: varför, hur, när, vem?
  • Relevanta begrepp: använda ord som berör ämnet för att utveckla ämnet
  • Faktorer: hur dessa kan påverka varandra
  • Exemplifiera: ge verkliga exempel och exemplifiera
  • Slutsatser: att ha stöd i fakta och vara logisk  för att ge en ståndpunkt

Här finns också en fil med bedömningsaspekter att ladda ner!

Diskutera – att samtala och argumentera i grupp.

Ett par knep för att föra bra diskussioner:

  • Ställa frågor för att utveckla tankar
  • Använd begrepp för att fördjupa diskussionen
  • Lägg till fakta för att fördjupa och dra slutsatser
  • Lägg till perspektiv för att bredda och problematisera
  • Bekräfta med frågor
  • Bemöta argument
  • Inled meningar med du istället för jag

 

Lösa problem – en tankeprocess för att komma fram till en lösning.

Ett par knep för bra problemlösning:

  • Utveckla flera lösningar och inte fastna i en lösning
  • Tänk dig in i problemsituationen
  • Använd matematiska begrepp för att förtydliga

 

Pröva och ompröva – kombinera ihop olika material bild, slöjd och teknik.

Ett par knep för att systematiskt pröva och ompröva:

  • Hitta för- och nackdelar
  • Fråga dig hur föremålet ska användas
  • Jämför med andra lösningar
  • Gör en skiss och dokumentera med foton
  • Planera för arbetsgången och materialval=handlingsalternativ
  • Motivera och förklara dina val

 

Att förstå kunskapskraven

Orka plugga har släppt ett par filmer som kan hjälpa oss att förstå de olika kunskapskraven. Jag hittade inspirationen från dem till parlören, men även från mitt tidigare inlägg om Lgr11-poesi och att jag såg en kollega på egna skolan dela värdeorden i lite större format. Du hittar filmerna här och jag delar den som rör ämnet svenska.

Exempelfilm att utveckla sitt resonemang:

Här finns en exempelfilm för att visa på bedömningsaspekterna rörande resonemanget:

 

Här har du alla Canvor

Du kan skriva ut samtliga bilder genom att klicka upp dem och sätta upp dem som stöd för eleverna.

värdeord 2   3 4 5  6 7 8 9 10 11 12

 

 

Författare: annikasjodahl

My name is Annika and I am a Swedish and English teacher at Gröna Dalenskolan in Bålsta, Sweden. I teach year 7-9 with 13 to 15-year-old pupils. My former school participated in the largest KA2 project in Sweden where we were seven schools from six countries called "Die Kinder von Europia: Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren" coordinated by my former colleague Emelie Hahn, who 2016 won the European Language Label for that project. In my gallery have some pictures from a trip. I also give lectures in Sweden about my ICT work and my international work and have also been to Riga within Erasmus+ giving lectures in English. I have one of the larges blogs in Sweden where I write about teaching methods etc.

4 reaktioner till “Vad betyder värdeorden?”

  1. Hej!Vilken fantastisk sammanställning.Guld värd,absolut!
    Jag har en reflektion dock , när du förklarar ordet ”reflektion” så skriver du att det är lika med ”att förstå”hur man lär sig .Jag tycker att det faktiskt räcker med ”att försöka förstå”.Det är väl just det som händer när man reflekterar.En petitess förstås,men det kändes viktigt att påpeka det.Tack så jättemycket för att du delar med dig av ditt fantastiska arbete.

  2. Pingback: SVA | Pearltrees

Lämna en kommentar