Payback time – att skapa mening

Det är dags att återgälda och betala tillbaka till det utvidgade kollegiet – lärare och elever är inräknade – det som vi lånat av er.  Ni som följt mig vet att jag arbetar formativt och med stöd av IKT i mina ämnen svenska och engelska.  I min undervisning använder jag mig gärna av elevexempel och kamratrespons.

 

Att skapa mening

 

Jag har en flippad blogg där jag lägger ut det som jag planerar för, men vi har inte delat det vi gjort i klassrummet och vi har inte haft målgrupp för skrivandet mer än för klasskamrater, föräldrar och mig som lärare.

Att synliggöra lärandet och skriva för målgrupp är en av nyckelstrategierna i formativ bedömning. Jag startade därför en elevblogg med en av mina klasser i svenska för ett par veckor sedan. Valet föll på Webbstjärnan och klassbloggen fick namnet meningarmedelever.se

Syftet är att skapa mening i skrivandet – d v s skriva för målgrupp, men även i ett vidare sammanhang för att arbeta med IKT och vidgad texttyp. Att kunna skriva eller läsa blogg är en av texttyperna vi ska gå igenom i ämnet svenska. Att kunna använda sig av källkritik är en förmåga och vi ska även kunna använda digitala verktyg i vårt skapande. Därför har jag valt att lägga lite extra krut på att skapa vidgad text med eleverna.

Vidgad text för vidgad publik

 

Vad är vidgad text kanske de undrar? Vidgad text även kallad multimodal text är en texttyp som är särskilt framlyft i svenskämnet i den nya läroplanen.  Det innebär att bild, ljud och text samspelar och skapar en ny form av text. Eleverna skapar dels bilder på en sida som heter Canva och sedan lägger de på text i den. Som ett ytterligare led ska de sedan skapa en film där texten förstärks i rörliga bilder och att de berättar till.  Detta gör de i Stopmotion.

Vi har valt att dela med oss av det vi gör så det når fler lärare och elever så de kan använda det vi gjort som exempel att härma. Grundstrukturen i bloggen bygger på skrivandet av de olika texttyperna och den hjälp vi använder oss av i klassrummet så det blir synligt, som t ex skrivmallar och hur man kan utveckla sitt skrivande, men även att det kommer elevexempel i form av text för att visa på de olika texttyperna inklusive vidgad text. Hit kan man sedan återvända om man vill repetera en texttyp och känner sig osäker utan att jag behöver gå igenom det igen.

På detta sätt vill vi skapa mening för er och oss.

Om ni vill läsa mer om texttyper kan ni göra det här.

 

 

Vill du vara med och tävla i Webbstjärnan kan du anmäla dig här. Sista dag att anmäla sig är den 28 februari.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

