Att ta fram förhållningsregler för att lyckas med terminens lärande är min ingång i höst

Första lektionen med eleverna och du vet inte vad du ska göra? Det kanske t o m är nya elever du möter som du inte har någon relation till. Själv möter jag i höst fyra nya nior och en av dem är jag mentor för. Jag tänkte börja skapa spelregler vid något av de första tillfällena vi har lektion. Vad har de för mål och vilka är deras förebilder? Det är en utmärkt ingång för att gemensamt sätta upp förhållningssätt så de inte blir på mina premisser och på köpet får eleverna metareflektera över sitt lärande.

Jag har tidigare använt mig av dessa regler som jag tagit fram utifrån att ha påverkats av de fina regler som Malin Larsson delat. I år har jag hämtat inspiration från läsningen av Utmanande undervisning i klassrummet av James Nottingham som vi läste inom #pedaläslyft. Hans tips är att vi ska hitta en mental bild av då vi lyckats med något och hur vi gjorde för att lyckas med detta. Jag kommer därför be eleverna arbeta i grupper med att gemensamt lyfta ett exempel då de t ex lärde sig cykla, simma, lära känna en ny person osv. De får resonera i grupper och dela med sig av sina erfarenheter och skriva ner stödord för vilket förhållningssätt de hade då de lyckades. Dessa stödord kommer jag sedan lyfta fram från grupperna på smartboarden och synliggöra. Tänkbara ord kommer antagligen bli uthållighet, fick hjälp, fokuserade på rätt sak osv.

Nästa steg, som Nottingham nämner, är att resonera vidare på vilket sätt social samverkan kan skapas så vi visar varandra respekt och att alla kan lära av varandra. Om eleverna har angett att få hjälp som ett resultat av egen framgång kan det bli att vi ger varandra hjälp som gemensam förhållningsram för gruppen. Tanken är att göra detta för alla de stödord vi fick fram i första omgången av diskussionerna i grupperna och ändra fokus från en själv till vad jag har för påverkan på andra. Dessa regler för lärande kommer jag göra om till Canvor, alternativt att eleverna får göra en per grupp beroende på hur stabilt nätverket är första veckan.

De kommer antagligen likna de förra jag hade men det blir elevernas. Det som jag fastande för med detta sätt är att de blir klassens regler. Med denna ingång blir eleverna också medvetna om hur deras eget agerande påverkar dem. Regler är ofta kontraktproduktiva och jag personligen tycker att vi lägger alldeles för mycket fokus på regler. Reglerna är ju till för att man ska lära och då måste vi hitta ingångar till hur vi kan göra dem så de lyfter eleverna i det istället. Vi vet ju alla hur inspirerande vi känner oss av förbud – inga mobiler, inga kepsar, inga tuggummin i klassrummet. Kontraproduktivt blir det en keps som vägras tas av. Om vi istället får eleverna att förstå att en mobil kan få dem att lyckas om de använder den med målet med lektionen i fokus, kommer eleverna vilja lyckas. För mig har detta förhållningssätt varit en av mina stora framgångar de sista åren där elevernas kunskaper har utvecklats enormt. Detta vet jag eftersom jag varje termin kartlägger deras förmågor och kan följa deras resa mot högre måluppfyllelse och så hoppas jag kunna göra i år igen även om tiden är mer knapp med endast ett år till förfogande än när man tar emot dem i årskurs 7 och får tre år.

Det är viktigt att lyfta fram förhållningssätten man tagit fram som klassens spelregler regelbundet och ha en dialog kring dem. Att lyfta fram dem och visualisera dem på väggen i hemklassrummet gör det lätt att hela tiden knyta undervisningen till dem. Att också undervisa i citat kan ge eleverna medvetenheten att reflektera kring lärande. Jag har därför tidigare mig av Let’s talk about quotes i undervisningen, som jag kommer fortsätta med. En lyckad ingång kan vara att arbeta med elevernas förebilder och idoler och plocka in citat de sagt. Detta är ett område jag just nu håller på att planera och som jag kommer dela när det är klart.

Att ge tydliga exempel på förhållningssätten gör att man förstår vad som menas. Jag tycker ofta att sommarpratare kan vara en bra ingång i detta och eftersom det återkommer under terminen och inte som uppstart kan du då också få in dialogen och förståelsen av tankesättet. Några jag tänkt att använda mig av i svenskan är dels grundaren av UnderbaraADHD, Georgios Karpathakis, som jag lyssnade på i somras och han berättar om sin skolgång. Det finns också en text som återfinns på inteenfrämling. Vi kommer lyssna, läsa, skriva och resonera och det upplägget är inte färdigplanerat men jag har börjat samla länkar i denna pärla, där ni hittar texterna och praten.

Det är lite av min ingång i höst och en tråd jag tänker spinna vidare på under terminen. Kanske det blir ett tema med Min flykt och/eller skola3.1? Nu måste jag börja planera för några av ingångarna. Hoppas någon annan vill dela sin terminsöversikt och början på läsåret. Hur tänker du för att skapa en bra lärmiljö så man har fokus på lärandet och utvecklar förmågorna?

Reglerna är nu framtagna och finns här att beskåda!
och här att ladda ner – Läranderegler!
Annonser

2 reaktioner på ”Att ta fram förhållningsregler för att lyckas med terminens lärande är min ingång i höst

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s