Så här dukar jag fram Canvor

Terminen är snart slut. Jag sorterar och gör bokslut. Så även i mitt klassrum. Det är dags att plocka ner gammalt material och sätta upp nytt för att de nya sjuor jag möter i höst. Jag har tidigare skrivit om hur jag använder Canvorna i mitt klassrum samt hur du själv kan skapa en Canva. Canvorna används regelbundet för att skapa struktur, målbild och för att konkretisera lärandemålen.info

Jag har två ämnen jag undervisar i men med samma förmågor. Jag har tidigare haft Canvorna uppdelat på två väggar i klassrummet, en för engelska och en för svenskan. Nu har jag länge stått och tittat på dem från mitt perspektiv som pedagog och även hur jag använder dem och jag har idag börjat skapa en ny struktur där jag utgår från förmågorna eller de tidigare läsa, skriva, tala/lyssna och strategier. Jag delade dessa Canvor i mina facebookgrupper och fick lite förfrågningar om vilka Canvor som jag använder för respektive förmåga. Jag länkar här upp dem om du vill skriva ut och använda dem. Eller så skapar du egna utifrån den instruktion du hittar i länken överst och utgår från de behov du och dina elever har.

Bubblorna här under kan du skriva ut här om du vill använda dem.

Om någon har en tydlig struktur för ämnet får ni gärna dela dem. Jag är fortfarande i fasen då jag reviderar och gör om.

skrivaSKRIVA

Skrivprocessen

Texttyper

Berättande texter

Gestalta

Bildspråk

Adjektiv

Fakta texter

Sambandsord/linking words & phrases

Att vidga resonemanget

Skrivstruktur som jag och Mia Smith gjort

 

läsaLÄSA

Läsförsåelsestrategier av Mia Smith

Textkopplingar

 

 

 

 

TALAtalalyssna

State your opinion

Några knep för att resonera/diskutera

Tankemodell för att vidga perspektivet

 

 

 

 

 

FÖRMÅGORförmågor

Förmågor och kunskapskrav

Har även haft denna i engelska

 

 

 

 

STRATEGIERstrategier

Strategier för ord

Strategier och att våga av Malin Larsson

Strategier av Anna Lundblad (delade i eng 6-9)

 

 

INFO

Under information delar jag sådant som är aktuellt, min mail och elevbloggen.

Sedan finns så klart ljudnivåkorten på tavlan för att reglera arbetsron i klassrummet. Dessa används på så sätt att jag flyttar ner den som gäller för lektionen. Används oftare med nya grupper än när jag har rutin på grupperna. Har du även nya grupper i höst kan kan tipsa om att ta fram spelregler enligt denna metod och sedan bearbeta dem i Canva.

Så här såg väggen ut innan jag delade upp den per förmåga.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

