Att gå utanför sin comfort zone och få syn på sig själv

Förra veckan gjorde jag slag i saken och filmade mig själv då jag hade genomgång av en texttyp. Jag ville dels få syn på hur jag modellar en text och hur jag ställer frågor till eleverna. Det har tagit mig ett par år att ta tag i detta för jag anser att man måste vara trygg i gruppen man gör det i. Jag har många bra grupper men en grupp är väldigt på och vågar utmanas särskilt extra med mig. Så sagt och gjort jag bad någon filma med min mobil och sedan skickade jag filen till en kollega för respons.

Det jag såg var att jag modellade bra och visade på hur man kan tänka och vad som är texttypiskt. Däremot så riktade jag frågorna fel ibland, men ställde även frågor till samma personer.  Jag har nu funderat vidare på detta med frågorna och inlett samarbete med kollegor för att ta fram en större bank och diskutera hur:et på ämneskonferenser. Jag trodde jag hade benkoll men man gör ofta som man lärt själv i skolan och man måste filma eller be en kollega auskultera för att så syn på det. Vår organisation rymmer inte så mycket tid att besöka varandra vilket jag tycker är synd. Så film fick det bli.

annika textmodellar

Det är obehagligt att bli granskad men så länge målet är utveckling och du satt upp vad du vill ha feedback på så kommer det ju inget obehagligt ur det.

Filmen kommer jag inte dela. Det modet har jag inte.

2 thoughts on “Att gå utanför sin comfort zone och få syn på sig själv

Add yours

  1. Hej! Riktigt intressant att du påpekar att det är lättare att ta emot respons om man själv avgjort VAD det är man vill ha respons på! Klart värt att tänka på även när man ger respons på elevernas muntliga presentationer.

    1. Det är samma sak om du släpper in någon för observation – det ska också vara överenskommet. Det kan vara hur tydlig du ärmen målet sen kan ju observantes se något ni gör upp om att titta på nästa gången då vet man det. Jag tror på små steg och tydlighet gör att minska det obehagliga. När man sen är van är det fritt fram. Samma sak gentemot elever och att vara ödmjuk inför om man vill ta emot. Tack för din kommentar.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

