Shoutouts som avslutande lektion för att summera året

I mitt Twitterflöde såg jag en uppgift som jag fastnade lite extra för. Det var rubriken Shoutout på en film som mitt öga stannade upp vid. Jag klickade på länken och såg filmen nedan.

En shoutout ska kort och gott fokusera på det som är bra och är ett sätt att  främja för ett positivt klimat i klassen. Dessutom tränar det interaktion och eftersom responsen kommer från elev till elev uppmuntrar det till delaktighet.

Avslutande uppgift för terminen

Jag började fundera på om vi inte kunde göra en avslutande uppgift om detta med klassen under nästa vecka när vi har klassdagar. Sagt och gjort. Ett exempel skrevs ihop till min klass för att visa vad det är och hur det kan se ut och efter att jag har visat den får eleverna skriva egna kladdar på en post-it med det som de vill säga till klassen.

När eleverna sedan har skrivit sina kladdar på shoutouts får de skriva rent och in dem via en länk till en Canva. Canva har en ny uppdatering som gör att man kan dela dem som en bläddringsbar länk och vi kan visa dem på Smartboarden för alla i klassrummet när vi ska läsa upp dem.

Ett exempel på en bläddringsbar länk kan se ut så här. Länken visar avslutningskort till diverse förskolefröknar.

Avslutningskort

Eleverna kommer att få läsa upp dem sista dagen i klassrummet när vi har med eventuella föräldrar där.  För mig blir detta också ett sätt att lämna något efter mig till klassen då jag ska vidare till en annan kommun i höst. Vill de så delar de sina shoutouts i sociala medier via en hashtag när de håller på att skriva rent dem.  Dessa kommer då göra att deras Shoutouts kan läsas utanför klassrummet. Eleverna laddar då ner sin Canva och kan dela dem i de sociala medier de vill.

Hur gör du en bläddringsbar Canva?

Hur får man då sidan i Canva att bli så där delad som syns i länken ovan? Du klickar på Share och väljer link och tar fram länken längst ner – dela som interaktiv webbsida. Den länken är det sedan bara att dela i det forum som du vill använda den i. På så sätt kan man dela många Canvor utan att behöva ladda ner dem en och en utan kan dela alla i en länk.

En annan nyhet för i vår är att du nu också kan dela det du skapat i Canva direkt på Facebook eller Twitter samt nu även få med en kommentar på det du delar. I och med denna uppdatering har det blivit väldigt lätt att arbeta med Canva som ett digitalt stöd för att dela det man gör i klassrummet på ett kreativt och visuellt tilltalande sätt.

Har du inte tidigare arbetat med Canva har jag tidigare delat en instruktion för hur du kan komma igång. Den hittar du här i ett tidigare inlägg.

Hur gjorde jag korten ovan?

Vill du veta hur jag gjorde exemplet med korten ovan? Jag gjorde bilden med orden som syns i mitten i WordArt. Denna laddade jag sedan ner och infogade som bild i Canva. Jag valde sedan lämplig mall och valde bakgrund och en ram där jag infogade bilden i form av ordmolnet. Dessa skrevs sedan ut och kommer att ges bort på avslutningsdagen till diverse fröknar. Jag har tidigare gjort så här till elever som slutat nian med diverse adjektiv, substantiv och verb för deras personlighet.

Hoppas ni alla får en fin avslutning och ett skönt sommarlov så möts vi här via bloggen eller sociala medier i augusti igen.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

