Vad går Skolverkets IT-strategier ut på? (del 1)

Detta är första inlägget av tre som behandlar Skolverkets uppdrag i att ta fram nationella IT-strategier. Jag tänkte här kort återge vad regeringsbeslutet går ut på och vad som är på gång. I nästa inlägg kommer jag att titta på remissförslagen gällande Lgr11 och i sista inlägget vad som gäller för mina ämnen svenska och engelska.

Att förbereda eleverna för en digital omvärld

Uppdraget av regeringen går ut på att förtydliga vårt uppdrag med att arbeta med digital kompetens och innovativa förmåga. Fram till den 18 maj kunde du ta del av remissförslaget som har utarbetats av olika instanser, bland annat en referensgrupp bestående av lärare och forskare, genom enkäter och andra aktörer som SKL samt SPSM. Förslaget ska redovisas för regeringen den 30 juni.

Syftet med uppdraget är att på flera plan arbeta fram en strategi för att öka likvärdigheten och effektivisering av skolan. Eleverna ska också förberedas för en allt mer digitaliserad värld. Målet ska vara nått år 2022. Det är många år kvar dit. Anledningen till det är för alla lärare ska ha haft möjlighet att skaffa sig den kompetens de behöver för att kunna använda digitala hjälpmedel i syftet att uppnå målen att likvärdigheten med it i skolan är jämn och att vi som lärare kan se nyttan med att effektivisera vårt arbete.

I läroplanen står det under Skolans mål och riktlinjer att:

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola ska kunna använda modern teknik som verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

Förutom användandet av IKT som verktyg för att lära ingår kommunikationen där vi bör främja användandet av IKT i syfte att kontakta hemmet eller eleverna. Trots att eleverna idag har tillgång till datorer är det få som använder dem för att lära och det varierar också stort mellan årskurser, klasser och skolor hur, när och om datorer används.

För att uppnå att eleverna kan använda modern teknik efter avslutad skolgång rekommenderar Skolverket att alla som arbetar med barn ska ha tillgång till ett eget digitalt verktyg. Vidare föreslår de att alla elever inom den obligatoriska skolformen inom tre år har ett eget digitalt verktyg. För att du som lärare ska även veta hur du kan använda dig av it i skolan kommer olika stödmaterial att vara tillgängliga.

Vilket kompetensbehov har ni?

Många lärare använder idag inte it som fortbildning då många lärare inte känner sig bekväma med vad och framförallt hur de ska arbeta med digital teknik. Jag har själv deltagit i flera webbaserade moduler för att lära mig mer. Den ena var betyg och bedömning från Skolverket (nu förlängd) men jag har även gjort andra från bland annat Webbstjärnan samt en för WordPress grunder av Micke Kring och tycker det är en bra fortbildning då jag kan ta det i min egen takt och utifrån de behov jag har.

För att vi som lärare ska vara mer digitalt kompetenta kommer det till hösten 2016 finnas flera kompetensutvecklingsinsatser tillgängliga på Skolverket. Här kan du ha koll på vad som är på gång. Man kommer till exempel kunna arbeta kollegialt med moduler som tar upp:

  • Kränkande behandling i ett främjande perspektiv
  • Kritisk och säker nätanvändning
  • Leda och lära i tekniktäta klassrum
  • Digitalt berättande

Du hittar dessa här. Till våren 2017 kommer det komma ännu flera insatser som kommer omfatta hur du som lärare kan anpassa undervisningen med hjälp av it för att ge elever extra anpassningar eller särskilt stöd, samt hur du kan använda it som verktyg för effektiv administration. Många lärare eller skolledare använder idag inte it som ett verktyg för att administrera och utvärdera sin undervisning.Vi behöver bli bättre på att systematiskt och strategiskt arbete med hjälp av it. Vi behöver också bli bättre på att känna oss trygga i hur vi ska integrera it på ett naturligt sätt i undervisningen.

Skolinspektionen fann i en undersökning under läsåret 2011/2012 att skolledningen ofta inte styrde användandet av it i undervisningen utan att det berodde på den enskilda lärarens intresse. Inom it är det lätt att känna sig som en digital invandrare jämfört med eleverna som ofta är digitalt infödda det vill säga uppväxta med internet. Men med rätt it-plan och genom att utgå från det som lärarna behöver fortbildas inom på skolan kan arbetet styras från skoledarhåll. Därför kan det vara bra om man redan nu planerar för att arbeta med någon av insatserna till hösten. Vilka behov har ni på skolan? Vad har du själv för behov?

Varför tydliggörs digital kompetens i läroplanen?

Syftet med att lägga till digital kompetens i större omfattning i nuvarande Lgr11 är för att tydliggöra förväntningarna på skolan. Digital kompetens är en av nyckelkompetenserna för ett livslångt lärande där vi som lärare har krav på att förbereda eleverna för fortsatt utbildning, arbetsmarknad och ett aktivt deltagande på nätet.

Det finns också ett samband mellan elevernas resultat och lärarens digitala kompetens, hur läraren leder skolarbetet, hur väl it integreras i undervisningen och hur målen tydliggörs för eleverna. Idag ser det väldigt olika ut där några få arbetar mycket med it, medan andra vägrar. Vi vet också att om it används i klassrummet bidrar det till att höja motivationen och det fungerar även som en anpassning för att möta olika elevers behov.

Tanken med kompetenssatsningen i flera led, bl a moduler och nya riktlinjer i Lgr11, är att de ska fokusera på det kollegiala lärandet och att arbetet ska vara långsiktigt. I slutändan kommer arbetet att utvärderas om det lett till bättre måluppfyllelse. Modulerna kommer att byggas på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och tas fram i samarbete med forskare.

Vad du behöver veta som är på gång för att tydliggöra it i läroplanerna återkomma jag till i nästa inlägg. Till dess kan du fundera över följande:

Använder du it i din undervisning för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande idag? 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: