Tänka med pennan för att utveckla diskussionerna

Ett sätt att få diskussionerna att gå på djupet är att låta eleverna tänka med pennan. Detta gör de först under tystnad. Det är ett utmärkt sätt att få med sig de elever som ogärna säger vad de tycker i en grupp. Samtidigt som de själva skriver kan de ta del av andras tankar då texten hamnar bredvid. Arbetssättet mynnar ofta ut i djupare diskussioner med ett bredare resonemang. Samtidigt vinner du en djupare medvetenhet om hur man kan lära – som att tänka kan gå bättre med pennan då då först får tänka till. Eleverna får också syn på att vi kan lära av varandra om vi tar del av varandras tankar i skrift och att diskussionerna blir djupare om  gör det tillsammans. Idén kommer från Big Paper och jag har modifierat upplägget en aning och lagt till en digital igång i att tänka mer synligt. Det blir också lättare för mig som pedagog att följa med i de kommentarer som skrivs i realtid.

Det går till så här:

Något att tänka till kring

Först måste man ha ett ämne att diskutera, en sk igångsättare. Igångsättningen kan tas från ett citat, en fråga, ett textutdrag med ett budskap från en novell eller dikt, en bild eller bara en kortfilm.

Eleverna arbetar i grupp om två eller tre individer och samtliga grupper kan få samma uppgift eller så har man olika igångsättare där en grupp får ett citat, en grupp en kortfilm och en annan något annat att diskutera till.

Organisera tänkandet

Sätt fast dikten, citatet eller länken till filmen i mitten på ett stort papper. Ge sedan eleverna en penna var, gärna i olika färger, som de ska ”tänka” med. Detta kan också göras genom att anslå igångsättaren på en skrivyta som Padlet.

Genomförandet av tänka med pennan

Tänkandet ska ske under total tystnad. Först måste eleverna ta del av sina ämnen och när de läst så skriver de en tanke, en fråga eller svar på pappret. Jag brukar också skriva en fråga om de inte är så vana och den kan man slänga in under processen om du administrerar via datorn. Själva skrivandet bör ske under minst 15 minuter så det kommer fram tankar.

När tiden är ute byter eleverna uppgift och cirkulerar runt och tar del av de nya igångsättare och samtidigt kan de läsa de andras svar, frågor eller tankar. Eleverna kan nu också föra till nya svar, frågor eller tankar till de andras igångsättare. Skriver eleverna för hand på stora papper kan de också dra linjer mellan sina svar för att få texten att hänga ihop om det inte finns plats.

Lyfta diskussionen vidare

När tiden är ute ska eleverna återvända till sina ursprungspapper och ta del av vad andra skrivit och även föra en diskussion med varandra i gruppen. De ska enas om en fråga eller kommentar som de tycker är viktig att lyfta.

När de enats om en sak att lyfta är det dags att lyfta det tillsammans i hela klassen. Slutligen fråga vad eleverna lärde sig av aktiviteten för att få in ett metaperspektiv.

Så här samlade jag ihop material och synliggjorde arbetsgången

Vi gjorde detta med ett tema som behandlade jämställdhet. Lite förslag på texter som ni kan använda har jag samlat här på Pearltrees. Jag tog hjälp genom att fråga om olika texter i olika grupper på Facebook om olika förslag så jag slapp tänka själv. Jag gjorde sedan en Padlet per igångsättare som jag länkade från en start-Padlet med instruktion på. Då blev det naturligt att tre elever arbetade med en Padlet åt gången. Vi gjorde detta i halvklass.

jämställdhet_padlet
Så här såg Padleten ut innan eleverna skrev på den

Uppgifterna var följande om du vill länka dem på en egen Padlet eller skriva ut dem.
Uppgift ett – Efter 15:53 jobbar kvinnor gratis

Uppgift två – AlwaysLikeAGirl

Uppgift tre – Tack, men nej tack!

Uppgift fyra – Asså jag orkar inte med den här utvikningsdebatten

Uppgift fem – For most of History

Uppgift sex – Jag slutar inte fredagar på mainsplaining

Uppgift sju – Lika världen över

Detta arbetssätt kan även fungera som ett förtest för att ta fram belägg för elevernas kunskaper innan du lägger upp undervisningen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: