Träna lässtrategier med kortfilmer på engelska

Jag städade bland filmerna hemma och hittade en DVD med kortfilmer. Jag läste på baksidan och tänkte att dessa måste ju vara bra att använda som utgångspunkt för att träna lässtrategier. Filmerna är korta nog att hålla intresset uppe och det ges många ledtrådar att tolka budskap och göra kopplingar till sig själv, andra filmer eller böcker och världen. Jag visar här hur jag gick vidare i min tanke och fick ett uppslag att undervisa utifrån.

Jag satte mig på Pinterest och såg att jag inte var den enda läraren som sett möjligheten. jag började skapa ett dokument med länkar på filmer, frågor för diskussion samt tänkbara skrivuppgift. Av en slump hamnade jag på en lärarblogg skapad av Jamie Speed och jag har varit in på den i andra sammanhang då den innehåller en hel del bra material. I ett inlägg som heter Movie shorts and reading strategies hittade jag en lista med filmer som hon länkat upp så jag behövde inte göra klart mitt utkast. Dokumentet med filmerna hittar ni här och hon har även satt ihop stödmallar för att träna de olika strategierna här.

Jag gjorde för något år sedan ett arbetsblad för läsning men det fungerar även för film. Ni hittar det här och får lite stöd för vad de olika strategierna handlar om. Jag har även satt ihop strategierna med stödbilder. Klicka på bilderna för att få fram dokumentet för utskrift.

lässtrategier1 lässtrategier2

Hur du kan hitta egna guldkorn på Pinterst

Via sökning på Pinterest med sökorden ”reading-short-movies” hamnade jag på Tachers Pay Teachers då jag såg en länkad bild som jag tyckte verkade intressant. (Det är så jag använder Pinterest – sökning som ger bildträffar leder mig till  resursen.) Jag fick då fram ett dokument som du kan använda för att lära ut hur handlingen byggs upp i en story. Just detta var gratis så ladda ner det och visa eleverna innan de ska skriva egna historier utifrån vad de lärt sig från kortfilmerna ni jobbat med. Här gäller det att se upp. Man kan lätt fastna för man får upp förslag på liknande saker inunder och så klickar man sig vidare och får ännu mer.

Mer om filmers användningsområden

Om du är intresserad av att använda filmer i undervisningen finns det en helt ny sida med trailers. Filmer kan användas för att träna lässtrategier till eget skrivande utifrån vad de tror ska hända sedan eller ändra slutet, till metareflektion samt att samtala och diskutera kring budskap. Eleverna brukar gilla detta, små som stora elever, eftersom det är multimodalt med hög igenkänningsfaktor. Jag brukar inleda en berättelse vi ska läsa genom att visa en kort snutt av filmen för att fånga läsintresset. Jag kan varmt rekommendera filmer i undervisningen om de har ett tydligt syfte för att utveckla förmågorna. Precis som IKT har ett mål med undervisningen ska även det multimodala ha det.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

