En planering och hur jag börjar med ”Min bok om kärlek”

För något år sedan gjorde jag en mall eller planering för Min bok om kärlek. Jag delade den då på www.lektion.se och den användes flitigt. Jag tog bort den från lektion för något år sedan då planeringen följde gamla läroplanen. Jag har sedan dess uppdaterat den och nu lagt upp den igen. Du hittar den på lektion inom någon dag men även här på driven, som kanske är mer lättåtkomligt om ni inte har konto på lektion.se. Vi som ämnesspanare håller lite koll på lektion om du vill hitta fler spanade lektioner. Det är snart alla hjärtans dag och vill man arbeta med ett tema i anslutning till det passar den bra. Den passar så klart även annars med. Vill du ha ett tema för engelskan hittar du ett upplägg här på Sara Bruuns ämnesspanarblogg, som var det som fick mig att komma ihåg uppgiften.

Planeringen för uppgiften följer mallen för en pedagogisk planering som vi arbetade mycket med förut, men idag brukar jag bara dela ut delar av planeringen. I detta fall skulle det bli instruktionen för vilka kapitel som ska vara med. Det är väldigt sällan jag skapar planeringar så här idag; utan jag lägger hellre mer fokus på hur:et, d v s undervisningens göranden. Jag skulle t ex fråga mig själv hur inleder jag på ett intresseväckande sätt? Ett sätt skulle kunna vara att skapa ett ordmoln med eleverna. Detta är också något som de kommer ha nytta av i sitt eget skrivande längre fram. Det kan se ut som nedan:

Ordmoln gjord i Tagxedo
Ordmoln gjord i Tagxedo

Sedan skulle jag visa på olika texter, analysera dem och ge elevexempel innan eleverna ska skriva själva. Eleverna bör veta från början att de ska skriva en egen bok, men att de måste få modeller att utgå från för att deras arbeten ska bli så bra som möjligt. Bedömningen sker kontinuerligt med respons från både mig och elever. För cirka tio år sedan, då jag först skapade uppgiften, lade jag mindre tid på stöttning innan elevernas egna skrivande. Jag har med åren insett att jag måste ge eleverna mer av detta stöd för att arbetena ska bli riktigt bra. Jag utgår hela tiden från vad behöver eleven veta för att kunna skriva resonerande? Har jag visat dem vad det är och hur det kan se ut i skrift? Du behöver utgå från vad dina elever behöver. När de får exempel och har med sig exempel och ord och begrepp från ordmolnet klarar de av att skriva riktigt bra texter.

Här finns olika elevexempel från sista omgången vi gjorde detta:

Brev

Dikt

Reportage

Jag har sparat de flesta arbetena genom åren och det är väldigt kul att se att eleverna idag skriver bättre texter än förr. Det är också kul att visa eleverna deras egna resa mot hur de skrev i år sju mot år nio. Jag har också en bra bank att ösa ur om jag behöver exempeltexter. Givetvis har jag bara sparat sådant som jag har fått lov till då eleven har upphovsrätt till sina texter och jag delar inget publikt som de inte själva lagt upp. Om ni gör denna uppgift kan ju ett mål vara att dela dem publikt i digitala böcker.

Lycka till! ❤

ordmoln love
Samma ord men i annan layout från Tagxedo
Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

