Ett öppet brev till alla nya lärare – välkommen till denna termin!

Hej du nya lärarkollega!

Detta är ett öppet brev till de lärare som nu går ut och ska börja sitt yrkesverksamma liv som lärare.

För det först vill jag gratulera dig till ditt yrkesval. Det är roligt att du valt att bli lärare för det är ett utmanande och kreativt yrke. Jag minns det själv som igår när jag började min första tjänst som lärare i engelska, svenska, so och bild. Då för femton år sedan fick jag en handledare som jag träffade en gång i månaden för att bolla frågor som kunde uppstå i min roll som ny lärare.

Självklart hade jag frågor eftersom jag fick undervisa i ämnen jag inte var behörig i. Nu för tiden finns det många fler möjligheter för dig som lärare att få stöd och växa in i din nya roll. När jag pratar om möjligheter tänker jag på det utvidgade kollegiet som jag själv kom i kontakt med för knappt tre år sedan. Det kan låta banalt att man kan behöva söka stöd i sociala medier, men vi behöver alla stöd och bollplank då yrket är så komplext. Även fast man är en luttrad lärare idag så har jag fortfarande massor att lära, men även att dela med mig av till dig och du har massor att lär mig.

Att växa tillsammans

För min del började det med att jag startade jag ett forum på Facebook för engelsklärare då jag hade som mål att utveckla det ämnet inom min hemkommun. Vad vore då bättre för utvecklingen än att hitta andra som hade samma intressen eller mål? Det kom sedan att bli en grupp för svensklärare då jag saknade en sluten grupp utan elever och föräldrars nyfikna ögon. Jag var ute efter en didaktisk kanal där man kunde ställa de frågor jag inte hann med under skoldagen utan att vi som lärare skulle få höra att vi inte kan vårt yrke. Dessa grupper har kommit att betyda mycket för min utveckling och i slutändan för elevernas skull. Jag vet också att många andra har fått stöd, och framför allt mod, att våga testa saker utanför sin bekvämlighetszon.

En annan anledning till att jag ville starta forumen var för att jag upplevde det rätt begränsat med möjligheter till samarbete under arbetsdagen. Det kan vara svårt att hinna söka upp kollegor då just den man behöver prata med har lektion som krockar mot min planeringstid. Många skolor har regelbundna ämnesträffar under arbetstid där man kan lyfta ämnesfrågor och bedömning, men det finns också de som har få kollegor och saknar ämnesutbyte helt och då betyder sociala medier så mycket för skolutvecklingen.

Vad kan sociala medier vara bra för?

Vad kan du som nu är ny i yrket ha för användning av sociala medier? Dels kan du hitta eller fråga om många bra tips på lektionsupplägg som gör att du kommer igång när planeringstiden tryter i början. Det minns jag själv som det jag upplevde som svårast i början – att hinna planera – för det fanns så mycket andra kringuppgifter som slukade tiden. Det är också mycket som ska hinnas med på de få planeringsdagarna i början av terminen som gör att tiden till planering blir minimal. I början ska du hinna lära dig namnen och prata med kollegor om de behov som just dina elever har så du kan möta dem på rätt nivå.

I sociala medier kommer du kunna fråga om bedömning men även få hjälp på hur du kan stötta elever och anpassa din undervisning. Du kommer också kunna hitta mycket tips på IKT som gör att din undervisning möter framtidens behov. Det finns inte en fråga som är för dum att ställa – vi har nämligen själv ställt dem under årens gång. Att vara lärare idag och lärare då jag själv var ny i yrket är stor skillnad. Men idag kan jag hitta stöd fortare än att vänta en månad till nästa handledningstillfälle. Kanske har vi inte alltid ställt dem publikt, men min upplevelse är att sedan jag började göra det har jag blivit mycket mer medveten om mina egna tillkortakommanden. Jag har också valt att blogga och metareflektera kring min egen undervisning för att arbeta mer systematiskt och inte fastna i problem.

Våga fråga

Som erfaren lärare vill jag ge dig som ny lärare en del råd. Ett råd är att alltid fråga om det är något du behöver stöd med. Själv tycker jag att formatet med sociala medier passar mig bra; dels för att jag kan välja att läsa och svara när jag har tid och dels för att det nästan alltid finns någon som kan svara. Jag behöver inte söka upp någon som knappt hinner prata med mig mellan lektionerna. Jag vill också uppmuntra till dela-kulturen så vi tillsammans kan hjälpas åt med skolutvecklingsfrågor. Du kommer också att stöta på patrull i sådant som du inte vet hur du ska hantera och eventuellt bli ifrågasatt av en kollega, av en elev och kanske en förälder. Som ny är det extra tufft att bli ifrågasatt för du vet inte riktigt om de har rätt och du fel. Då kan det vara skönt att söka stöd från kollegor men beprövad erfarenhet som kommer hjälpa dig att hantera situationer som uppstår.

Att vara lärare idag är utmanade och kreativt.  Det är inte längre bara en lärare, ett klassrum och ett personalrum. Du har hela världen i dina händer! Om du vågar sträcka ut din hand kan du även ge eleverna en resa in i framtiden så de kan möta de utmaningar som vi ställs inför.

Nya lärare är ofta är väldigt ambitiösa och lösningsorienterade. När en ny lärare får samarbeta med en lärare som har stor erfarenhet gör att utvecklingen blir optimal. Det kan vi även se i klassrummet att när man har väldigt homogena grupper så blir inte lärandet maximalt. Vi vet också att beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund idag är lika mycket värda. Vi vet också att enligt forskning att många lärare som saknar stöd under sina första år som lärare inte kommer att fortsätta inom yrket. Vi i det utökade kollegiet vill utvecklas tillsammans med dig som ny och vi kommer att hjälpa dig om du så vill och vågar söka upp oss. Det som jag mest av allt vill skicka med dig är att det inte är farligt att göra fel och att våga fråga. Man växer av det och kan lära sig något som gör att man når ett steg längre.

Om du är lärare i svenska eller engelska är du välkommen att söka medlemskap via länkarna ovan. Du kan också hitta många andra pedagogiska grupper här.

Ett gott nytt skolår med en utvidgad lärarkår!

// Annika Sjödahl

2 thoughts on “Ett öppet brev till alla nya lärare – välkommen till denna termin!

Add yours

  1. Tänkvärda och välkomnande ord! Tack för att du bjuder in till gemenskap och utveckling i bårt arbete med eleverna!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

