Så funkar det – Att vidga sina vyer i språkundervisningen

Igår hade jag min första föreläsning och det var en väldigt rolig upplevelse som utmanade mig rejält. Jag hade skrivit manus och förberett mig väl så när det väl var dags kunde jag prata fritt. Men det var också en av sakerna som jag oroat mig för – tänk om jag får blackout. Eller tänk om tiden inte fylls! Jag var faktiskt inte nervös när det väl var dags för jag hade lyssnat på Sara Bruuns föreläsning om att våga ta språnget och gå utanför sin bekvämlighetszon alldeles innan och det lugnade mig. För mig är det inte svårt att prata om digital teknik utan att jag är ovan att föreläsa för lärare. Vi är ju som bekant väldigt kritiska men jag fick bra respons efteråt. 

Jag ville med föreläsningen vara så konkret som möjligt och visa på insynen i mitt klassrum och hur vi arbetar med de projekt vi skapar. Digital teknik har jag kommit ganska långt med, tack vara det utvidgade kollegiet, och ni som lyssnade igår hoppas jag fick med er att ni kan söka stöd och hjälp genom de länkar jag delade med er.

Jag hade plockat ut tre områden – BlackOutPoetry, Sommarprat och Banksy/Flash Fiction. Jag visade dels på slutresutat, målbild, elevresultat och även bedömning. Via länkarna kommer du till elevbloggen där jag samlat ihop respektive material i kategorier. I den första kommer du till en Thinglink där du även hittar de andra jag visade. Söker du i facebookgruppen engelska 6-9 hittar du många fler och snyggare dikter. På slutet han vi med lite kort kring de andra temana jag nämde och även de hittar du på elevbloggen. Om du vill ta del av presentationen hittar du den i länken.
Presentationen är gjord i Canva och det visade sig att inte så många visste vad det var för ett verktyg. Jag har gjort en kort instruktion för elever här så titta gärna på den och bekanta dig med verktyget. Hela presentationen är gjord i Canva och sedan infogad i PowerPoint. De stödstrukturerna jag visade är också gjorda i Canva. Ni hittar dem dels här på bloggen i fliken ovan som heter Kunskapsväggen, men även på elevbloggen och på min Canva-profil.

Jag tipsade även om Pearltrees som jag glömde länka i summeringen så här kommer en länk till den pärla vi har i Engelska 6-9 samt den i Svenska 6-9. Här hittar du även en instruktion för hur Pearltrees fungerar. 

Jag hoppas vi ses i det utvidgade kollegiet och kan fortsätta att lära av varandra. 

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

