Synlig planering pågår med hjälp av digitala verktyg

Jag har bestämt mig för att öppna mitt Instagram-konto för att synliggöra min planering som mestadels sker digitalt eller med hjälp av digitala verktyg för att synliggöra för eleverna vart de ska. Nu kan även du som pedagog följa arbetet bakom kulisserna som inte syns till vardags så mycket. Detta exempel på nästa tema ”blackoutpoetry la jag nyss ut på Instagram och delade på twitter. Idén om poesin kom från Cecilia Lind som nämnde att hon gjort något om det och jag stötte sedan på begreppet igen och fick googla vad det var. Vad det ledde till? Se nedan!

ex blackoutpoetry  

Fick ett tips om att det går att skapa i appen Can Doodle så var tvungen att testa. 

 

En del av mitt förarbete samlar jag i olika kurateringstjänster som Pearltrees eller Pinterest, beroende på vad som faller mig in just då. Pearltrees är lättare att samarbeta kring då jag har fler följare där, men Pinterest är med visuellt. Här har ni tanken för #blackoutpoetry som jag nu planerar för och som jag också synliggör i detta inlägg. Tanken är inte helt klar utan är i skapandet nu och jag hoppas på mer input av andra.
Tanken från det går sedan ofta till att skissa med penna vad som kan ingå i ett tema och strukturen på upplägget. Sedan tänker jag noga igenom vilka digitala verktyg som ska ingå och varför. Om arbetet är lite större gör jag en alignmentplanering men om det är ett mindre område skissar jag oftast bara så här:

pp blackoutpoetry

Sen lägger jag upp arbetsgången på min flippblogg oppetklassrum.wordpress.com och fyller på allt eftersom eleverna behöver en ny instruktion. Detta finns inte där nu eftersom det är till hösten jag startar det. Men en tanke om planering i Thinglink väcktes och blev ett utkast så länge här.

För att ge några exempel på digitala favoriter för att visualisera och skapa en målbild vill jag nämna ordmoln. Ordmolnet kan användas som en bild till första inlägget och sedan  också för att samla ihop arbetena på en digital vägg eller en fysisk vägg i skolan. Den kan man sedan dela om någon annan elev i något annat klassrum ska arbeta med temat så får de exempel att härma. Då blir nätet en stor påse fylld av godsaker man kan använda som kollega och elev.

blackoutpoetry

Jag lägger ofta ut min tanke i någon av facebookgrupperna engelska för år 6-9 eller svenska för år 6-9 om någon vill vara med eller har ett upplägg att dela med sig av. Ofta är det någon som nappar. Många gånger lånar folk utan att jag vet om det. Tanken med det är att jag tror det finns många som gärna vill se hur man kan arbeta som lärare, man kanske är ny som lärare eller har lite stiltje på idéer. Jag får också igen något med någon idé eller samarbete.

Hoppas du vill vara med och bidra i det kollegiala arbetet på nätet som jag visar i ett exempel nedan. Fler exempel finns i svenskgruppen där några också delat upplägg på hur de har gjort. #sharingiscaring

Välkomna in i den digitala världen!

instagram

One thought on “Synlig planering pågår med hjälp av digitala verktyg

Add yours

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

