Att få eleverna att metareflektera över sin engelskinlärning

Hur får vi eleverna att medvetet reflektera över sin inlärning av engelska på regelbunden basis? Vi vet alla att de som tänker och blir medvetna om sina val undviker dem och effektiviserar sin inlärning.

I svenskan har jag satt upp några frågor i klassrummet som eleverna kan mötas som inledning av en lektion eller temaarbete. Jag har dem laminerade och kan lätt plocka upp dem på tavlan.

Frågorna kan även användas vid den fortlöpande ”formativa bedömningen” i klassrummet så vi talar samma språk då jag vill lyfta en specifik sak som man stött patrull på eller när det blev väldigt lyckat. De kan även användas vid avslut av en lektion eller temaområde som en summering. Dessa frågor har jag översatt till engelska för att lyfta engelskans metareflektion och använda samma språk i svenskan och engelskan.

Frågorna diskuteras först enskilt men eleverna delar sedan sina kunskaper med varandra i de grupper de sitter. Fokus blir också att tala engelska, så vi lägger tyngdvikt på den förmågan. 

  

 Meta-reflection in English

  • What do I know at this point?
  • What did I learn last lesson?
  • What is my goal?
  • How will I reach my goal?
  • How do I learn best?
  • When do I learn?
  • Where do i Iearn the best? 
  • What skill/skills do I need to develop?
  • What strategy do I need to use to achieve my goal?
  • Why I am doing this?
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s