Terminsstart och lite guldkant på tillvaron

Vi tar emot niorna imorgon, tre dagar efter skolstart, eftersom vi har flyttat ihop med en ny skola och blivit en ny enhet. Tanken var att vi förra måndagen skulle ha renoverade lokaler som mötte oss, men de var i samma skick som innan sommarlovet. Ett helt arbetslag, med rum för sex nior, två nior från gamla skolan Västerledsskolan och fyra från S:t Ilianskolan, har nu ställts iordning av flyttfirman och arbetslaget. Det var minst sagt en stressig tillvara för en vecka sen, men som nu inför imorgon känns lugn. Jag har koll på läget, har hängt tavlor, fixat struktur med klockor och möblering, har planeringar klara och har gjort det sista hemma ikväll som inte hanns med under dagen.

Mitt i allt detta försöker jag smälta att jag blivit nominerad till guldäpplet. När jag såg mailet i torsdags blev jag så glad och undrade vem som nominerat mig. Jag vet idag och det känns stort att just hen nominerat mig. Jag minns förra året när jag såg listan, tänkte att det är en gedigen lista och de som står där är verkligen duktiga. I år är det en minst lika gedigen lista, om inte större. Jag har själv en favorit och toppkandidat men väljer att hålla tyst om det. I alla fall tills vidare.

Imorse fick jag höra grattis från kollegor då det kom en notis i lokaltidningen, några hade redan sett listan på webben i torsdags och jag har fått bra positiv respons. Det känns bra då man själv inte kan se sig utifrån som särskilt duktig. Jag menar, jag trollar ju med knäna många gånger då vi saknar surfplattor och inte har haft en särskilt stor repertoar av datorer. Men det mesta går med elevernas och även min kreativitet, mitt fokus på styrdokumenten och att våga lita på att det går om man bara vill. Det jag kan säga om mig själv i alla fall är att jag gärna delar med mig av det jag gör; jag gör det på facebook i pedagoggrupperna, i mina bloggar, till kandidater mm. Och jag gör det för att det är så vansinnigt kul att undervisa.

Imorgon kommer de – eleverna som ger oss lite guldkant i all stress. Några har förresten redan varit och hälsat på i skolan och kollat in i klassrum. Man vill ju veta vad som väntar för att få en trygg skolstart. Blev förresten uppringd av en reporter om just det idag. Det var ju passande att just jag svarade, då jag är fröken struktur och ordning. Det i sig ger guldkant och man kan njuta av att undervisa. Nu hoppas vi på en bra start imorgon!

Här kan ni läsa reportaget i Skolvärlden om bra skolstart.

EP

2 reaktioner på ”Terminsstart och lite guldkant på tillvaron

Kommentera

