Planerings- och bedömningsstöd i engelska

I facebookgruppen engelska i år 6-9 dök det tidigare upp en fråga om hur man gör en LPP. Jag har under året gjort ett par som ska underlätta arbetet vid dels planeringen och vid bedömningen. Så de kommer här nedan:

Först blev jag nyfiken på vad som skiljer år 6 mot år 9 och vad vi ska lägga in i undervisingen på högstadiet.

Här är en som visar skillnader i det centrala innehållet samt matris mot år 6 jmf mot år 9.

Och en som visar den röda tråden i engelska 

Jag ville sedan också strukturera förmågorna med vad som står i det centrala innehållet och gjorde en mall för perception samt reception med matriser i dem som visar vad som bedöms vid NP och vad som inte kommer fram.

Denna är en mall för perception inkl matris

Denna är en mall för recepion inkl matris

Men vad är det vi bedömer? Ja, jag visste inte hur jag skulle tolka värdeordsmatrisen de fetmarkerade orden i Lgr11 så då fick jag djupdyka i kommentarmeterialet och så kom bedömningsaspekter utifrån värdeorden till.

Bedömningsaspekter utifrån värdeorden

Och sist en mall för LPP med alla ord från Lgr11 som ska in men man får ju ta bort de förmågor man inte jobbar med inom det område ni planerar. Jag planerar alltid teman för ett par veckor och försöker ha med samtliga förmågor, men det går inte alla gånger. Sen är betygsättningen lätt. Du kan kolla in lärmodulerna jag har gjort, med en kollega om du känner sig osäker.

LPP-mall

Lycka till!

 

One thought on “Planerings- och bedömningsstöd i engelska

Add yours

  1. Vilket jobb du har gjort! Jag påbörjade nåt liknande för mspr/franskan, men orkade aldrig slutföra. Stort tack för att du delar med dig!
    Kerstin

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

