Bedömning av uppsats på nationella proven – en liten hjälp i väntan på tydlighet

Förra läsåret satte jag mig in i bedömningsstödet i engelska. Jag behövde fräscha upp mig i bedömningen dels med en ny läroplan men även efter en föräldraledighet efter att ha arbetat i en särskild undervisningsgrupp för barn med autism i ett par år. Jag utgick då från bedömningsstödet till de nationella proven för att få ett hum om bedömning. Jag tänkte att där om någonstans borde det finnas stöd med exempel och tydlighet. Till min fasa insåg jag då att det jag läst mig till angående betygsstegen E, C och A från Skolverket inte eftersträvades i  bedömningsstödet utan jag hittade hela nio olika steg.

Betygsstegen – hur många är det?

Jag var tvungen att söka svar så jag vände mig då Göteborgs Universitet (som gör proven) och önskade dels tydligare struktur på den text de hade efter varje elevexempel så bedömningsaspekterna tydligare skulle synas och vilka kunskapskrav det rör sig om. Men jag efterfrågade även svar på hur de kunde visa på exempel på D och B samt även övre och undre inom de betygsstegen men inte på de från B och A. Svaret jag fick då var att de eftersträvade den europeiska språkramen och att den följer Lgr 11. Mig veteligen finns där bara sju steg i Lgr 11; F, E, D, C, B och A.

Matris vid bedömning – underlättar det?

Mycket märkligt tyckte jag då och satte ihop en matris efter de bedömningsaspekterna som man tittar på vid bedömning av skriftlig och kopplade dem till kunskapskraven och gav exempel på de fetmarkerade värdeorden i kunskapskraven. Jag utgick från kommentar materialet från Skolverket med exemplen på vad t ex värdeorden som enkel och begriplig stod för. Tanken var att se om vi bedömde lika eller olika inom kommunen för en likvärdig bedömning. Matrisen hittar du här och den har fått mycket bra feedback i den grupp jag administrerar för lärare i Engelska i år 6-9 på facebook.

I den gruppen har jag också kommit i kontakt med en tjej som heter Sara Bruun som med sitt inlägg på Skolvärlden

Sveriges lärare ska inte behöva sitta och gissa på femtio nyanser av ord

nu går i bräschen för oss lärare som söker samma svar som jag sökte för ett år sedan men som det inte tycks finnas något svar på. Jag vet att jag och Sara långt i från är de enda som söker dessa svar men Sara har en rapp tunga och kvicka fingrar och vi hejjar glatt på henne i hopp om att finna svar.

Att irra omkring och söka svar

Om ni vill ha lite hjälp på traven vid bedömningen så använd gärna matrisen. Den behöver modifieras om då jag gjorde den för en ämnesträff med mina engelskkollegor. Matrisen underlättar i alla fall för mig vid bedömningen då jag vet vad jag ska titta efter och vilket kunskapskrav det rör sig om. Jag kan markera i matrisen och se om texterna hamnar på E, C och A. Övre och undre har jag valt bort. Det fick vi väl? I alla fall så tolkade jag Skolverket så; att gör som du vill. Om inte så hoppas vi på tydligare svar och gärna att det kommer formativa matriser i bedömningsstödet även till engelskan, som finns i t ex svenskan. Var det inte likvärdighet vi önskade från början och att vi skulle känna oss trygga i bedömningen? Jag irrade bort mig och hoppas att jag hittat en väg som fungerar så länge i min bedömning.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: