Källkritik och integritet måste vi ta hand om i skolan

Tankarna att samla lite tips kom sig av detta inlägg igår, samt att vår förstelärare i svenska frågade om hur vi jobbar med källkritik i skolan. Jag kom då på att jag ständigt jobbar med detta och har öron och ögon öppna för särskilt bra länktips på hur vi kan göra i skolan och vad som gäller. Vi vet från Lgr 11 att vi måste undervisa om det i alla fall och mer om det hittar du i länktipsen nedan.

Exakt hur jag gör är lite olika. Jag har tänkt lyssna på podden No Hate med mina elever i år 8 som finns på den nya sajten från MIK. Jag brukar även visa direkt på plats om något dyker upp.

Här kommer i allla fall mina länktips kring källkritik, upphovsrätt och integritet. Dela gärna med dina kollegor då kälkritik angår oss alla samt tipsa mig om fler länkar eller hur man kan arbeta så fler kan ta del av det stora och magnifika utbud av tips på nätet.

Här finns ett lektionsförslag från Mediekompass som handlar om Mia Skäringer debattartikel i Aftonbladet. 

En helt ny sajt om medveten medieanvändning

Länktips från en bibliotikarie

Tove Anderssons favorilänkar kring källkritik

Elza Dunkels blogg

Skolverkets lärarguider

Klassen i dialog med omvärlden

Marcus Bylunds bok om personlig integritet på nätet

Råd om lärare och sociala medier

Säker online

Data inspektionen

 

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

