Två bra länkar för muntlig interaktion

Såg en länk häromdagen på facebook och tittade på den eftersom rubriken lockade mig – 30 Of The Most Powerful Images Ever. När jag öppnade den såg jag många möjliga upplägg på det inom engelskundervisningen för att träna muntlig interaktion. Dels kan man starta en lektion med en bild och göra en tolkning av bilden, men även låta eleverna sitta i grupper och samtala kring några av bilderna.
 
Fick ett tips av en annan kollega på nätet Mia Smith som driver bloggen Mias klassrum om denna användbara länk för att samtala om olikaheter i världen: 40 Maps of the World that will help you make sens of the World.
 
Så här kan man göra om man vill tolka bilderna i länken överst:

Tolka bilder 

1)     Sätt ord på det du faktiskt ser. Börja med orden:
– Jag ser…
Jag ser svart färg…
Jag ser…en vattendroppe
Jag ser…

 

2)  Sätt ord på det du inte ser:
– Jag ser inte…
– Jag ser inte solsken …
– Jag ser inte ett träd …
– Jag ser inte ett paraply…

 

3)    Sätt ord på det du tror omger det som bilden visar:
– Jag tänker mig att
– Jag tänker att lövet måste komma från ett träd
– Jag tänker mig att fotografen står under ett paraply
– Jag tänker att det är höst

 

4) Sätt ord på känslor:

– Hur ser personerna ut?

– Hur känner de sig?

– Hur ser du ut när du känner likadant?

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

