Bedömning synliggjort för lärare i engelska?

Under förra terminen la jag ganska mycket av min tid som förstelärare att djupdyka i det utbud av litteratur och andra resurser som vi lärare har att tillgå vid bedömning. Det är inte helt lätt att tolka vad de fetmarkerade värdeorden står för i kunskapskraven och hur hur månnga kriterier är kopplade mot de respektive färdigheterna eller förmågorna i språk?
Jag har nu gjort ett försök att tydliggöra detta för lärare som undervisar i de äldre åren och har utgått från Skolverkets läroplan Lgrr11, kommentarmaterialet i engelska, den Europeiska språkportfolion samt Strategier i engelska och moderna språk.
Ni hittar dokumenten här uppdelade i Bedömning reception samt Bedömning perception.
Jag skulle vilja ha samma material för de lägre åren för att göra den röda tråden tydlig och för att tydliggöra bedömningen, men också vad vi bedömer i de olika åren. När jag tidigare har sysslat med djupdykningar i kunskapskrav har jag sett en förskjutning i värdeorden. Jag tycker attt undervisande lärare inom ämnet ska ha kunskap om dessa förskjutningar i hela ålderspannet dvs även för de yngre åren, för att vi ska undvika att hamna i fällan att vi bedömmer fel. För det har ni väl också hört? Att vi, eller de som undervisar de yngre åren för den delen, sätter fel betyg. Jag ser det inte som att någon sätter fel utan att kunskapskraven blir nya mål i de äldre åren. Det är också viktigt att vi kan visa på detta för eleverna, den sk progressionen, i tydliga matriser. Kanske får vi framöver se ett sådan tydligt dokument för de yngre åren också, där det också ingår vad de ska göra från det centrala innehållet?
Glöm inte bort bedömningsaspekterna i värdeorden i produktion och interaktion med exempel på vad värdeorden står för som jag också gjorde i ett led för att underlätta bedömningen av värdeorden vid skriva och tala.
Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

