Retorik – konsten att övertyga

Jag planerar för nästa arbetsområde som är retorik, dvs konsten att tala övetygande, samt etos, patos och logos som är ett tals olika delar. Vi ska alltså analysera talen samt skriva egna. I nya kursplanen är tal framlyft så eleverna ges redskap för att möta arbetslivet framöver. I vår kommun har vi som mål att arbeta entreprenöriellt och detta tycker jag ligger väl i fas med det synsättet ,förutom hela arbetssättet formativ bedömning och att som lärare dela med sig av sina planeringar för att lyfta skolan.
Talanalys
  • Vad är talares syfte – är det att utbilda, att motivera, att övertyga eller för att underhålla?
  • Vad är huvudsyftet?
  • Varför håller talaren detta tal? Är personen rätt för det?
  • Uppnådddes syftet?
  • När hölls talet?
  • Vilka är åhörarna? Hur många är de? Finns det lyssnare utanför publiken, t ex dator, TV?
  • Hur inleds talet – med ett tråkigt ”roligt att vara här” eller med en krok?
  • Finns det anektoder, bildspråk?
  • Är uppbyggnaden rak och logisk?
  • Stöds argumenten?
  • Finns det humor och kontakt med publiken? Som ögonkontakt, kroppsspråk.
  • Hur är språket – enkelt eller målande med metaforer och bildspråk, upprepas vissa ord?
  • Finns pauser?
  • Hur är slutet? Är det sammanfattande och är det minnesvärt?
  • Hur känner du dig då du hört talet?
  • Blev du övertygad?
Några användbara tips på länkar jag snappade upp från Twitter är:
En Prezi om talets uppbyggnad och lite kort historik samt talets uppbyggnad här.
Svenska tal:
Tal som rekomenderas särskilt är:
Timbuktus tal i riksdagen och hans tal återfinner du också här i text, samt artistelitens tacktal till Jason finns här.
Kungens tal i Örebro…eller var det Arboga, samt hans tal i tsunamiktastrofen.
Engelska tal:
Tal som rekomenderas här är:
Churchills – We shall fight on the beaches och här texten
Obamas tal i Springfield 2007
Zach Wahls tal om samkönat äktenskap (se nedan)
Själv gillar jag Martin Luther Kings tal I have a Dream
Tala som TED
Sist men inte minst så rekomenderar jag Tala som TED, från Årstaskolan. Här har ni en lärarhandledning. Och ursprungslänken till TED har ni här. Jag vet att flera skolor har använt sig av detta så fler exempel kommer komma på tal från eleverna själva. De hittar ni bl annat här på flippatklassrum.
Arbetsmodell
Jag tycker själv väldigt mycket om att utgå från att analysera texter innan man själv gör egna så man vet hur de är uppbyggda. Det är också väldigt tacksamt att visa på andra elevers exempel så det blir mer konkret och elevnära. Eleverna blir trygga i att veta HUR de ska göra samt VAD. Jag tänker mig att eleverna ska skriva avslutningstal.
Det var mitt förarbete nu måste jag tänka mer på innehållsupplägg som nästa steg. Det finns en bra lärarhandledning på UR samt responsmodell för eleverna. Detta gillar jag särskilt då det är en viktig modell inom det formativa arbetssättet. Som ni ser har jag delat med mig av det som jag själv har blivit tilldelad, men även googlat fram själv. Har ni andra bra tips till mig och andra?
Om du som lärare eller rektor vill hålla tal rekomenderar jag Körlings tal som inspiration.
Hejja kollegialt lärande! Lycka till!
One thought on “Retorik – konsten att övertyga

Add yours

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

