Arbete med självbiografi pågår med fokus på explicit undervisning

I min nia har jag startat ett projekt med att temat självbiografi. Jag delar en LPP med er. Vi har utgått från Zlatans självbiografi som exempel att härma och en modell för hur man kan göra. Vi har lyssnat på valda delar av hans bok, tittat på hur strukturen för en självbiografi ser ut. Det här kunde vi enas om:
  • kronologisk ordning (uppväxt, födelse, familj, särskilt viktiga händelser, yrke, utbildning mm)
  • jag-form
  • känslor och åsikter
Jag använder mig gärna av mallar för att visa på en texts uppbyggnad och Skrivarskolan för äldre elever, men Gröna skrivarskolan finns också om du har yngre elever av Görel Hydén är tacksam för ändamålet.

Om du istället vill lyssna på hur en låt kan rappas i självbiografisk-form kan ni lyssna på Mange Schmidt, för att variera de olika medierna som genren tas in genom.

Ett tips innan man låter eleverna skriva sin text är att göra en tidslinje för de aktuella händelserna, eller en mind-map. Du kan om du har bra tillgång till datorer låta dem göra detta på en dator för att få skrivprocessen synlig och hjälpa dem att sortera och skapa struktur. Ex för sidor som gör tidslinjer är Time-Toast eller denna och en mind-map kan du göra här. Men om inte går det ju givetvis bra att göra dem på papper med penna.

När eleverna skriver är det också bra att ha grupper där de ger varandra respons allt eftersom så de kan kolla av att punkterna ovan följs, men även mer generalla textkriterier som stavning, stycken och språk. Jag brukar göra en checklista för bedömning så de vet vad de kan pricka av innan de lämnar in arbetet. Jag vill också att de skriver en recension om varandras biografier. Den ska innehålla fakta och personliga åsikter, samt namn på den som recenserat. En bra inledning kan vara en känsla som det gav när man läste arbetet och sedan jämföra det något upplevt eller film/bok som man själv sett eller läst. Det ska också framgå vem texten passar att läsa av och ett betyg. Här gäller det att man gått igenom betygskriterierna innan, så eleverna är väl förtrogna med vad de bedömer.

När arbetena är klara är det dags för den muntliga delen med att ge respons på varandras arbeten.

Kommentera

