Att lära i det utvidgade kollegiet – pedagogiska grupper

 Att lära i det utvidgade kollegiet – pedagogiska grupper

För mig är att lära kollegialt ett viktigt begrepp. Till de pedagogiska grupperna i ett vidgat perspektiv räknas Twitter och Facebook, och i det snävare mitt kollegium på skolan. Det var också i det utvidgade kollegiet på Twitter jag kom i kontakt med det digitala skollyftet i höstas. Jag ser tre delar kring det utvidgade kollegiet:

1. Digitala skollyftet

Jag ingår i det digitala skollyftet och själva grunden i det bygger på att dela och lära av varandra.

2. Pedagogiska grupper

Att hitta andra pedagoger att bolla med är viktigt för ens egna utveckling men även för hela skolan. I höstas fick vi ett uppdrag av vår skolledning om att ingå i olika pedagogiska grupper, med blandad kompetens. Syftet är att vi ska delge varandra och diskutera pedagogiska idéer, i samma andra som dela kulturen. Jag tycker det är bra att man sprider sin kunskap bland kollegor och det visar också forskning och det gynnar skollyftet.

Det vi fick i uppdrag av vår skolledning var att ha:

  • läst något nytt inom pedagogisk forskning
  • besökt en kollega på en lektion
  • och provat något nytt i den egna undervisningen
Sedan skulle vi diskutera detta i grupper för att lära av varandra.
3. Försteläraruppdraget

Jag är också förstelärare och har haft den ämnesträff jag ska hålla i vår för mina engelskkollegor i kommunen, som utgångspunkt på vad jag ska läsa. Jag ser också mitt uppdrag som att vi ska lära av varandra. Jag av andra och det jag lär vill jag förmedla.

Jag ser tre delar inom det utökade kollegiet, i alla fall för mig. Många gånger vill man göra allt men många gånger kan mano också se samband i allt man vil göra så blir det inte så betungande. Jag vet att många stressas i denna ”dela kultur” också och att man måste läsa allt man kommer över. Det har jag också haft som en liten parameter inom ”sharing is caring eller dela kulturen”. Vad man man göra för att underlätta stressen i informationsflödet?

Vad jag valt att fördjupa mig i – mitt fokus

Hur kan man då knyta ihop säcken för alla dessa tre delar? Jo genom att man ser en röd tråd att från lilla mig till det stora hela kan jag bidra med ganska mycket, och sedan kan någon annan bygga på min kunskap. Den tråd jag använt mig av är det formativa arbetssättet.

Jag valde att läsa Att följa lärande av Dylan Wiliams – här kan ni ta del av ett referat. Det ligger på min blogg för svenskämnet och jag har valt att dela det för att jag tycker alla pedagoger ska känna till det formativa arbetssättet. Och det har även en plats på Svedala kommunes hemsida för utbildning, då de gillade referatet. Det är jag tacksam för då de har en av de största BFL-plattformarna jag sett.

Jag kan konstatera efter min läsning att jag redan arbetar väldigt mycket med fokus på det formativa. Jag fick också en erinran om det sk flow:et som Wiliams refererar till i sin bok, att jag läste det på min första pedagogik kurs 1996. Jag får ofta flow då jag själv läser mycket och gärna med fokus på skolutveckling. Det kan ju tyckas hysteriskt ibland att man verkar lägga så mycket tid på det, men det ger mig en behaglig känsla av att utmana mig själv. Ibland tror jag att det utått sett ser ut som om jag lägger mer tid på det jag gör än vad jag faktiskt gör.

Vi skulle också besöka en kollega och att få spegla varandra är ett ypperligt lärtillfälle för oss de inblandade och också en av de största framgångs faktorerna. Jag hade kolinpspektionens mall för lektionsobservationer, som grund, du hittar det här. Det ingår också inom mitt uppdrag som förstelärare att göra lektionsbesök och mitt fokus för observationen var med det formativa arbetssättet som utgångspunkt. Ett annat mål vi hade var också att prova något nytt och det jag provat är bla exitticket, checklistor, och kamratbedömning i svenskundervisningen.

 

Det digitala skollyftet då?

Med ovanstående tre delar kan det tyckas som ett stort mål, men jag vill få över fler till det utökade kollegiet utan att de ska stressas över mängden information. Dock har jag inte uttalat det som ett tydligt mål på bloggen. Ett exempel för att underlätta det informationsflödet är Pearltrees. Jag har letat en längre tid efter något att samla mina länkar i, men inte varit helt nöjd. Jag har provat Pinterest och det har inte tilltalat mig fullt ut.

För att unerlätta i dela kulturen har jag skapat en pärla, som gör att du kan gå tillbaka och läsa om du inte hinner läsa nu eller vill sprida att fler läser och lär. Det ser fint ut i layouten och det är ett smidigt verktyg att snabbt spara ner från mobil, surfplatta eller dator och det behövs i dagens hektiska liv.

Här har du pärlan om det formativa arbetssättet.

Jag delade en länk om Pearltrees i gruppen för Förstelärare på Facebook samt på Twitter, och vips hade jag med mig tiotalet nya kollegor och vi sitter nu och bygger på en länksamling för läsundervisningen. Vi har också en dold Drive, som kommer öppnas när vi är klara med den, med eget tillverkat material för läsundervisningen. Här kan vi snacka om dela kultur. Jag har också fått förslag på att man kan bygga upp en bank av LPP:er. Inte så dumt alls faktiskt.

Dock var mitt mål för det Digitala Skollyftet det formativa arbetssättet och att göra en Wikispace, som jag skapade här på http://textbanken.wikispaces.com/, det har vi fastnat något eftersom vi arbetar med upphovsrätten på elevtexterna. Det har jag gjort med flera andra som jag kom i kontakt med twitter. Det arbetet kommer fortgå och jag ser stora möjligheter här.

Jag har samarbetat på många grupper inom Facebook och gruppen som skapades för oss som ville satsa på det formativa arbetssättet hittar du här i Digitala Skollyftet formativ bedömning. Jag har även gruppen engelska i år 6-9 samt  Förstelärare – en nätverksgrupp där jag nätverkar mycket och delar det jag bl a hittar på Twitter.

Twitter ja, där började jag hänga i augusti 2013 under alias @annikasjodahl. Jag är helt inne på denna dela kultur och tycker det är fantastiskt. Hur gynnar det då mig som lärare? Jo, genom att läsa om formativt, ingå i en fb-gruppen Formativ Bedömning inom det Digitala Skollyftet, så lär mig nytt som ligger på forskningsbaserad grund och jag delar det jag lär så det gynnar fler. Jag kan till exempel bidra med dessa filmer jag hittade om Pearltress om du också är intresserad.

Stort lycka till!

 

 

Kommentera

