Uppgift sju i det digitala skollyftet – en reflektion

Sitter och googlar runt på hur andra formulerat sig kring uppgift sju inom det digitala skollyftet och finner – INGET. Det är nog så att INGEN haft tid – förra veckan flög förbi och även veckorna innan det. Jag googlar tillbaka i min egen blogg kring det Digitala Skollyftet och ser att jag skrev uppgift fyra, fem och sex den 20 november. Tiden där emellan har jag haft utvecklingssamtal, och planerat upp terminens arbetet som var kvar och nu är betygen satta. Pust! Det har varit en hektisk höst och det ska bli skönt med lite jullov.
 
Vad har jag då åstadkommit inom det Digitala Skollyftet med fokus på formativ bedömning? Jag har samlat ihop en himla massa fantastiska länkar kring program jag ska prova med mina elever så fort vi har ett nätverk som heter duga. Jag har försökt göra filmer med eleverna i både Photostory och Moviemaker men våra datorer på skolan är så gamla att det faljerar. Plattformen ska uppdateras samt även hela operativsystemet, vilket skulle ha gjorts i höstas men det är skjuten på framtiden. Till min förtret då det är ett stort intresse för mig att utveckla både IKT samt formativa metoder via nätet. Vad sägs till exempel om Jing, Mentimeter och Socrative? Jag får hoppas på att vi har nytt system med allt vad det innebär så fort vi bara kan i vår. Det är också ett fokus inom mitt uppdrag som förstelärare och en paradox då vi inte kan tillämpa det – ännu!
 
Jag har i alla fall gjort en Wikispace och här hittar ni den: http://textbanken.wikispaces.com/. Vi är nu runt tio medlemmar som kan lägga ut och dela mallar för kamrat bedömning, instruktioner på uppgifter samt även inom kort elevtexter för bedömning men även färdig bedömda som en hjälp för oss lärare. Tanken är god men tiden knapp. Jag har gjort två sidor och delat upp några dokument och jag vet att fler är på G. Hejja, hejja! Men då arbetat är en process så behöver det inte vara klart tänker jag utan vi laddar successivt upp så fort vi kan och har något klart. Vi måste ju också se till att vi får dela materialet som eleverna gjort först innan vi publicerar. Vill du vara med går det bra att fråga mig så lägger jag till. Kom ihåg ”sharing is caring”!
 
Nu är jag nyfiken på andras reflektioner kring det Digitala Skollyftet. Hur har det gått?
Kommentera

