Min första ämnesträff i engelska för och tillsammans med kollegor

Ett av mina uppdrag som förstelärare i Enköpings kommun är att ”arrangera forum för erfarenhetsutbyte inom ämnet/ämnesområdet”. I går var det dags och i inbjudan hade jag angett temat strategier och ville att de skulle ha läst Strategier för engelska och moderna språk. För många var det ett nytt material och så även för mig då jag läste det i höstas. För mig handlar strategier om att lägga grunden till bra språkinlärning. Elever som inte har bra strategier måste få dem av oss lärare. Jobbar vi inte med strategierna fastnar eleverna i lotsningsfällan och kommer inte befästa sina kunskaper. Ett uppdrag jag har som förstelärare är att också fokusera på måluppfyllelse och jag har därför valt att börja med grunden till en god språkinlärning – strategier – även om vårt förhållningssätt som lärare är av stor vikt, dvs skapa goda relationer, ett gott klimat och att tydlig göra målen för eleverna. Men det blir nästa steg på nästa träff.
Vet ni förresten att det är samma förmågor i både engelska och moderna språk. Här kan ni se samtliga förmågor i hela kursplanen (öppet för redigering). Min tanke är här att man ska kunna se samarbetsförmågor över ämnena och öppna upp så inte gränserna mellan ämnena är så linjära utan cirkulära.
Upplägget på träffen
Vi utgick från en Prezin (min första) och talade kring den.
Förmågor
Jag bad också mina kollegor att skriva ner de förmågor de arbetar mest respektive minst med på en post-it lapp och spara tills diskussionerna längre fram.
Vi pratade om olika typer av strategier som är listade i Prezin och jag visade också på LPP:er jag gjort med fokus på respektive förmåga indelat i perception och reception där man ser att tala har fem kunskapskriterier, skriva tre, lyssna två och läsa också två.
Nu kunde vi återkoppla till den förmåga vi la mest vikt vid som var läsa och skriva, och minst vid lyssna. Även om vi givetvis hade olika svar så kan man se att tala som har flest förmågor kommer någonstans mitt emellan och hur kan vi göra för att vända fokus och arbeta med de förmågor som har flest kriterier. Nu är ju detta givetvis individuellt betonat eftersom alla elever har olika behov av att utveckla sina förmågor mer eller mindre. Viktigt i sammanhanget är också att just strategier har två kunskapskrav, en eller flera strategier som löser problemen och förbättrar interaktionen och en eller flera strategier som underlättar förståelsen av det talade och skrivna.
Strategier
Jag hade samlat ihop lite olika övningar man kan arbeta med för att träna de olika strategierna och vi pratade om dem. Jag delar dem inte här på bloggen så fråga era kollegor som deltog på träffen om ni får titta.
För att träna lyssna pratade vi om Vandergrifts sju steg och hur vi egentligen gör. Att låta saker ta sin tid och att lyssna mer än en gång var vi överens om att vi behöver bli bättre på.
Tala är en av de större förmågorna och det kan man träna på att använda sig av sk Silent Viewing som jag skrivit om tidigare, men också att befästa fraser och sk fixed expressions. Det finns också divers olika samtals kort eleverna kan pröva om de har svårt att komma igång och ett tips från en kollega på plats var att förbereda sig med att ta upp en nyhet som är global, en inationell och en lokal och förbereda detta hemma till varje vecka.
Skriva enligt skrivprocessen och kamratbedömning var vi många som gjorde och det finns många fördelar med att göra detta. Dels för att eleverna blir varse sina egna fel och lär i processen, men även för att rättningsbördan blir mindre. Vi fick tips av försteläraren i moderns språk, som också närvarade att e-pals är ett bra verktyg vid skrivande. Man kan då ställa in ett filer så att inga oredigerade texter släpps igenom och mottagaren blir autentisk. Har eleverna svårt att komma igång rekommenderar jag story starters som jag också skrivit om tidigare.
God läsförståelse är beroende av ett stort ordförråd och att arbeta med diverse strategier för att lära sig nya ord, som t ex genom mina mallar för ord är ett bra sätt att befästa och sätta dem i ett sammanhang. Jag som också har svenska har satt ihop lässtrategier för engelska och vill gärna slå ett extra slag för detta viktiga område för att underlätta sin textförståelse av det lästa. De finns här och fortsättningen här, och här ett arbetsblad till.
Bedömningsaspekter
I mitt arbete som förstelärare har jag också gått på  djupet vad står alla fetmarkerade orden för i kursplanen och hur ska de tolkas. Jag har haft hjälp av kommentarmaterialet i engelska, men i den finns inga matriser så jag har klippt ut de jag gjort för LPP:erna och kopplat dem mot vad som bedöms. Här finns den mallen för texter. Jag har klistrat in de elevexempel som finns i kommentarmaterialet. Jag hoppas också framöver att nationella provens bedömningsexempel tydligare visar mot vilken förmåga som avses i den löpande texten och att bedömningsaspekterna markeras med rubriker så det är lättare att följa med i den resonerande texten. Jag har varit i kontakt med provenheten.
Kunskapsvägg
Jag har också gjort en kunskapsvägg i mitt klassrum med förmågorna på väggen. Jag har också listat innehållet från det centrala innehållet i punktform. Här finner ni dem. Förmågorna hittar ni ovan också om ni vill göra fler kunskapsväggar och lägga till centrala innehållet på resten av ämnena. Det är öppet för redigering så skriv direkt i mallen om ni vill.
Nästa ämnesträff?
Mycket vill ha mer. Jag lite så blev effekterna av träffen. Har fått en del kommentarer och respons både muntligt och skriftligt från träffen, vilket är extra kul då jag använder mig av formativ återkoppling i min undervisning.
”Vilken trevlig stämning vi hade på träffen, det kändes inte stelt”
”Vad man blir inspirerad och själv vill bidra mer när man får så mycket själv”
”Jag har skaffat Twitter och kollat på din blogg”
”Jag vill arbeta mer med att utveckla hur jag undervisar inom vissa förmågor, det blev tydligt på träffen”
”Du hade bra innehåll”
 
och det viktigaste kanske, iaf för oss lärare
 
”Vilket gott fika du bjöd på”
Mitt syfte med träffen var just detta ovan, att skapa en dela-kultur, att gå tillbaka till sig själv och se vad gör jag egentligen på lektionerna. Hur är det förankrat i förmågorna och vilka kunskapskrav ser jag på lektionen genom att göra på detta sätt.
Tack till alla som deltog! Nu hoppas jag att fler deltar på nästa ämnesträff i vår. Vi är många som brinner för skolutveckling och jag hoppas vi kan fokusera mer på formativ bedömning då som är mitt största intresseområde, men också något som jag ser som en självklarhet då det handlar om att öka måluppfyllelsen.
En reaktion på ”Min första ämnesträff i engelska för och tillsammans med kollegor

Kommentera

