Uppgift sex (och fem och fyra) – Att starta en Wikispace inom det digitala skollyftet

Då var det dags att skapa en URL inom det digitala skollyftet, som egentligen är punkt sex. Punkt fyra innebär att man ska bena ut samarbetsmöjligheter, vilket vi dels redan gjort eftersom vi är några som identifierat ett behov av att ha en textbank som är en del inom det formativa arbetssättet. Och punkt fem, som innebär att hitta en form för samarbetet. Jag hade tänkt mig en Wikispace för elevtexter men den kommer vara dold eftersom det har med upphovsrätt att göra.
Frågor jag mött inför utformningen av en Wiki är:
  • Vad är en Wikispace?
Tills för någon månad sen visste inte jag vad en Wiki var så då fann jag lite länkar och gjordet det här inlägget. I korthet är Wiki en sida man skapar tillsammans. En av de mest kända Wiki-sidorna är Wikipedia. Wiki betyder ”snabbt” på Hawaii.
Här har ni en lite äldre men visuell film om vad en Wiki är, kanske någon klok som gör flippfilmer vill göra en nyare som en del inom det digitala skollyftet?
  • Hur skapar man en Wiki?
Det finns lite olika guider bl a den här guiden, och igår fick tips om den här guiden av Anna Kaya. Jag rekomenderar också filmklippen på Youtube, som denna kortare eller denna längre. Det mesta är dock på engelska men här finns en svensk manual.
  • Var skapar man en Wiki?
Här skapar du en egen Wikispace. Du kanske vill bygga upp en Wiki för helt andra ändamål än vad vi har identifierat nu när du vet lite mer vad en Wiki är?
  • Varför en Wiki?
Medan en blogg är individuell är en Wiki något kollektivt och passar bra för att samarbeta och kunna genomföra ändringar på felaktigheter tillsammans. En wiki är också ett utmärkt sätt för elever att utföra grupparbeten i då man dels ser vem som redigerar och bidragit till vad och för att det är utvecklande och synliggör lärandet.
Hoppas ni blev klokare av dessa svar! Om inte får du gärna ge mig feedback på det, så ska jag utveckla mitt inlägg.
Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

