Formativ bedömning inom det digitala skollyftet

Resans början
Var står jag inom formativ bedömning?  Min resa började då jag 2012 började arbeta igen efter ett år som föräldraledig, med ny läroplan och ett projekt som vi kallade Hitta Nya Vägar. Vi skulle hitta bedömningsmatriser utifrån förmågorna i the Big Five och hade bjudit in Göran Svanlid som inspiratör. Jag gjorde matriser utifrån de fem stora men har nu sista året gjort om den utifrån de ämnesspecifika förmågorna inom mina ämnen svenska och engelska som är läsa, skriva, tala och lyssna.
Hur gör jag då i min undervisning och vart vill jag?
Christian Lundahl pratar om fem nyckelstrategier inom formativ bedömning. Jag har tittat på hans filmer som ligger ute på Youtube och kan konstatera att jag redan gör en hel del. Jag specificerar vad jag gör under respektive nyckelstrategi, samt vad jag vill utveckla som jag fetmarkerar.
Tydliggöra mål och kunskapskrav
Jag började med LPP och matriser och har nu på senaste tiden tittat på alignmentmetoden som jag tycker är tydlig och bra. Jag vill också dela matrisen på google dok för repektive elev så man synliggör vad de kan och vad nästa steg blir.
Jag visar ofta elevexempel på det eleverna ska skriva, elever bedömer egna texter och i engelska har jag prov, som jag rättar utan poäng. Jag vill utveckla mig här och helst inte ha prov utan arbeta mer som jag gör i svenskan och visa på elevexempel. Arbetar just nu på en matris med elevexempel i som elever, men även mina lärarkollegor, ska få prova att bedöma utifrån värdeorden i kunskapskraven.
Jag vill bygga upp en textbank med svenklärare men även engelsklärare.

Skapa aktiviteter som synliggör lärandet
Vi arbetar med öppna frågor, har provat diverse diskussiongrupper och fyra hörn. Storyline har jag provat i ett arbetslag jag arbetade i Göteborg.
Jag har skapat en skoltidning där eleverna får publicera sina alster och har en Wikispace om inte är invigd och det är det jag vill lyfta fram för eleverna. Nu såg jag också en länk om att skriva gemensamt som jag tyckte lät väldigt intressant. Socrative verkar också intressant. Det finns överhuvudtaget många IKT-verktyg jag är öppen för att använda.

Återkoppling som för lärandet framåt
Jag har alltid skrivit hur eleven kan utveckla sig framåt och gärna ett konkrekt tips på vad och hur. Så skriver jag också i mina omdömen och IUP:er. Jag kallar det strategier. Jag rättar aldrig med poäng och vill gärna dela med mig av hur det kan användas till mina kollegor då jag fortfarande ser att det finns kvar på sina håll.

Aktivera eleverna som lärresurser för varandra
Vi använder oss ofta av kamratrespons på texter och jag och min kollega ätter samman elever i grupper för att de ska dra hjälp av varandra, låg- som högpresterande.

Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess
Halva rättningar eller C3B4ME låter intressant och det tänker jag prova. Jag har använt mig av pre-flight checklist och tycker det är väldigt bra.
Summering
Det finns så mycket att lära att man blir lite stressad av vad man ska börja. Jag summerar utan rangordning vad jag vill utveckla så får vi se vad det blir efter lite filosoferande.
  • textbank
  • googledok-matris
  • Wikispace
  • gemensamt skrivande
  • Socrative
  • halva rättningar
  • C3B4ME
  • dela med mig
  • utesluta prov
 
Var står du?
Nu vill jag veta var du står inom formativ bedömning i det digitala skollyftet.
 
 
Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

