Att träna språklig interaktion utan att eleverna känner att det blir tvunget är svårt många gånger. Ett sätt att få igång kommunikationen är genom sk silent viewing. Det är filmklipp utan ljud som man tittar på och sedan kan man:
- Förutspå – om man tittar på en del av sekvensen och sedan gissar vad som ska komma härnäst.
- Ordlistor – man skriver ner ord som rör sekvensen och sedan återberättar historien.
- Eleverna kan skriva dialogerna och läsa in och göra en text/tal till sekvensen.
- Eleverna kan skriva om historien med ett annat slut och sedan dela med varandra.
- I grupper kan en elev titta på filmen och sen återberätta för de andra som sitter med ryggen mot – en sk bakdörr.
- Eleverna kan fylla i ord på vissa ställen där ljudet är avstängt – sk cloze listening.
Det går ju givetvis bra att bara stänga av ljudet på vilken filmsekvens som helst. Om du vill ha mer förslag på arbetssätt rekomenderar jag denna länk.
Förslag på tysta filmklipp att använda är:
- Wallace & Gromit
- The Big Snit
- Flatlife
- Mr Bean
- Neighbours
- mer filmer finns här
Neighbours by Norman McLaren, National Film Board of Canada
Det går ju givetvis bra att bara stänga av ljudet på vilken filmsekvens som helst. Om du vill ha mer förslag på arbetssätt rekomenderar jag denna länk.