Andra uppgiften i det digitala skollyftet

Jag har grunnat och försökt få fram ett tydligt spår och fokus på vad det är jag vil utveckla. Jag är ju nyfiken av mig och vil llätt göra allt – helst på samma gång. Men för att orka med och få fram något bra gäller det att fokusera. Nedan lite hur jag har resonerat mig fram till beslutet och sist mitt mål.
 
Pedagogiska grupper
Eftersom vår skola ska slås samman med en annan skola har vi bildad pedagogiska grupper på enheterna och har ett mål att dela med oss av något vi läser in, samt att auskultera hos varandra. Grupperna är sammansatta av olika lärare, dvs inte ämnesfokus just nu utan vi ska se vad vi kan lära av varandra utöver det. Vi har träffats en gång och i min grupp valde några att titta på nycklar för att hjälpa barn med NPF, men det känner jag att jag redan har en del kunskap om efter min tid som lärare i särskild undervisningsgrupp, någon annan skulle kolla på finska skolan som goda exempel, och det har jag redan läst och skulle väl egentligen kunna tänka mig att snegla mot Norge eller Nya Zeeland. Det jag känner för är att jag vill gärna titta mer på formativa bedömningsmetoder gärna ihop med datorn som stöd. Och allt eftersom jag tänker och fokuserar så är det klart för mig nu att det är det jag ska fokusera på inom det digitala skollyftet.
 
Förstelärarfokus
Jag är ju även förstelärare i engelska och jag har hittils grottat in mig i Lgr 11 och tittat på hur vi undervisar och har då bl a tittat på strategier och delat det med mina kollegor på min enhet. Jag vill inför den ämnesträff jag planerar för kommunen i november dela med mig av det jag har sett men även att andra ska få dela med sig av sina goda exempel. Jag är väldigt mycket för den dela kultur som man möts av bland det utvidgade kollegiet. Det som står klart i nästa steg i mitt uppdrag är bedöming och jag har dörför redan börjat titta på innehållet för nästa ämnesträff och det kommer bli formativa bedömningar. 
 
Formativ bedömning – men hur?
Med ovanstående resonemang står nu klart för mig vad jag ska fokusera på – nämligen formativ bedöming. Frågan som kvarstår är dock hur. Jag såg på twitter att flera andra har funderat på detta och nu vill jag samarbeta med er kring detta.
 
Är du nyfiken finns en grupp för oss på facebook. Där kan man diskutera mer ingående hur man vill gå tillväga och vilka olika inriktningar vi tar.
 
Jag rekomenderar även @KvUtiS på Twitter och deras länksamling. De finns också på facebook. Gruppen heter Bedömning för lärande.
 
Välkommen till utvecklingen!
 
Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

