En bra lärare?

Vid det här laget känner ni väl till Hattie? Han har gjort en checklista för vad som är en bra lärare. Vilka uppfyller du och vilka utvecklar du vidare?
  • Jag är aktivt engagerad i och brinner för undervisa och lära.
  • Jag ger eleverna flera olika möjligheter att lära baserat på ytligt och djupt lärande.
  • Jag känner till mina lektioners lärandemål och kritierier för måluppfyllelse och berättar om dem för mina elever
  • Jag är öppen för lärande och att själv aktivt lära.
  • Jag har ett varmt och omtänksamt klassrumsklimat där misstag välkomnas.
  • Jag söker regelbundet återkoppling från mina elever.
  • Mina elever arbetar aktivt med att bli medvetna om sin inlärning (det vill säga de har förmåga att göra bedömningar).
  • Jag kan identifiera framsteg i inlärningen på många olika nivåer i kursplanen i mina elevers arbete och aktiviteter.
  • Jag har en lång rad undervisningsstrategier i min dagliga undervisningsrepertoar.

Här ser jag flera fördelar med det utökade kollegiet, att ta hjälp av varandra, ge varandra feedback på det egna arbetet, prova och omvärdera. Jag själv ska kolla in filmerna om formativ bedömning, som ligger på UR av Patricia Diaz, som vidare fördjupning. Det var också av henne jag såg ovanstående om Hattie på Twitter. Och som jag fick av någon jag följer på just Twitter.

Välkomna att följa mig på @annikasjodahl

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s