Strategier för lyssnande och hörförståele

Det finns två bedömnings aspekter av hörförsteåelse; interaktiv, som innebär att man uppfattar och ger gesons på det som sagts, samt receptiv, som innebär att man bara lyssnar på TV, radio, musik, meddelanden mm.
 
Om receptivt lyssnande
 
I forskning har man kommit fram till att man bör fokusera mer på processen än slutresultatet, dvs ge eleverna mer strategier för att höra bättre. Hörförståelse brukar upplevs oftare som mer stressande eftersom man inte har tid att höra om, men med modern teknik kan man ofta träna på detta genom att pausa och lyssna om. Om du vill ha tips på länkar för ändamålet så finns de under min länklista och under rubriken hörförståelse.
 
För att bli en bra lyssnare behöver man automatisera sin förmåga, dvs bli van vid talad engelska, olika accenter och dialekter, men även struktur och grammatik. Det gäller att elever lär sig att lyssna efter betydelsebärande ord och sammanhang i det talade språket.
 
En forskare på hörförståelse, Larry Vandergrift, har utarbetat en effektiv modell för att arbeta med hörförståelse i klassrummet.
  1. Elverna använder sin förkunskap och förutspår vad de tror inslaget handlar om, vilka ord de tror kommer förekomma osv.
  2. Sedan får de lyssna och verifiera sina hypoteser från punkt ett och eventuelt lägga till ny information.
  3. Eleverna jämför sedan i grupper eller par sina resultat och enas om vad de fortfarande inte förstår.
  4. Sedan får eleverna lyssna en andra gång och jämför sedan igen.
  5. Efter andra lyssningen följer en diskussion med alla eleverna och man går igenom vad de inte förstod (lämpligen på tavlan) och fyller på med detaljer och försöker lista ut vad som gjorde att de inte förstod – kan vara textdelar eller ord.
  6. Vid en tredje lyssning lyssnar eleverna efter om det är något ytterligare som de efter diskussionen kan hitta. Om de vill får de gärna ha tillgång till en skriven text vid denna lyssning.
  7. Slutligen ska eleverna reflektera över vad som hjälpte dem att förstå och föreslå individuell eller gemensam plan för hörförståelseaktiviteter.

Modellen ovan inbegriper sk bottom-up och top-down lyssnade och resultatet påverkas av att man inte som lärare ger texten allt för tidigt. Om eleverna istället för använda sig av sina kognitiva färdigheter för att lyssna utvecklas strategin för att lyssna bättre. Så tänk på det när ni lyssna på kapitel i boken, gör det gärna utan att ha tillgång till texten först.

Om interaktivt lyssnade

Att som lärare prata engelska i klassrummet är ofta väldigt självklart, kanske man inte gör så lika ofta i de lägre åldrarna men det finns skäl att göra så för att de ska få utveckla sina kognitiva färdigheter. Skäl att inte prata engelska i klassrummet för äldre barn kan vara att de lättare skulle förstå om man förklarade på deras modersmål. Det finns dock studier som visar på att om läraren använder engelska i klassrummet kommer eleverna också prata engelska i större utsträckning.

Strategier för att kunna prata engelska är att omformulera sig eller förklara med andra ord. Strategier för att stanna kvar i en konversation är att avända kroppsspråk och gester mm

Ett bra sätt att prata engelska på finns också i min länksamling.

 

Lycka till eller kanske ska säga Good Luck!

Annonser

2 reaktioner på ”Strategier för lyssnande och hörförståele

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s