Strategier för att utveckla ordförrådet och idiomatik

Det finns ett starkt samband mellan ordförråd och läsförståelse, och Barbro Westlund skriver att det är den enskilt avhängande faktorn för god läsförståelse. Det är därför viktigt att eleverna lär sig använda strategier för hur de ska utöka ordförråd men även idiomatiska uttryck. Jag har skrivit om ordinlärningen förut men här kommer ett annat inlägg.
Bästa sättet är att använda en ordlista och gärna en i bokform eftersom den innehåller mer utförliga beskrivningar av ord och idiomatiska uttryck men det finns många bra på nätet. Först ska man hitta synonymer, sedan ska man göra en koppling till något som man kan komma ihåg och hänga upp ordet på och sist en motsats. Det är sedan bra att sätta dem i ett sammanhang, dvs en mening. Jag hittade denna övning att använda för eleverna.
Om du har ett svårt ord kan du försöka lista ut vad ordet betyder i det sammanhang det står eller genom att lista ut vad prefixet eller suffixet betyder. Här en övning att skriva ut och en interaktiv övning på datorn här.
I mitt tidare inlägg om hur du kan arbeta med ordinlärningen i klassrummet kan du läsa om många sätt att träna ord på. Här hittar du också de mallar jag har gjort för att träna ord.
Annonser

One thought on “Strategier för att utveckla ordförrådet och idiomatik

Add yours

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: