Strategier för att utveckla ordförrådet och idiomatik

Det finns ett starkt samband mellan ordförråd och läsförståelse, och Barbro Westlund skriver att det är den enskilt avhängande faktorn för god läsförståelse. Det är därför viktigt att eleverna lär sig använda strategier för hur de ska utöka ordförråd men även idiomatiska uttryck. Jag har skrivit om ordinlärningen förut men här kommer ett annat inlägg.
Bästa sättet är att använda en ordlista och gärna en i bokform eftersom den innehåller mer utförliga beskrivningar av ord och idiomatiska uttryck men det finns många bra på nätet. Först ska man hitta synonymer, sedan ska man göra en koppling till något som man kan komma ihåg och hänga upp ordet på och sist en motsats. Det är sedan bra att sätta dem i ett sammanhang, dvs en mening. Jag hittade denna övning att använda för eleverna.
Om du har ett svårt ord kan du försöka lista ut vad ordet betyder i det sammanhang det står eller genom att lista ut vad prefixet eller suffixet betyder. Här en övning att skriva ut och en interaktiv övning på datorn här.
I mitt tidare inlägg om hur du kan arbeta med ordinlärningen i klassrummet kan du läsa om många sätt att träna ord på. Här hittar du också de mallar jag har gjort för att träna ord.

Författare: annikasjodahl

My name is Annika and I am a Swedish and English teacher at Gröna Dalenskolan in Bålsta, Sweden. I teach year 7-9 with 13 to 15-year-old pupils. My former school participated in the largest KA2 project in Sweden where we were seven schools from six countries called "Die Kinder von Europia: Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren" coordinated by my former colleague Emelie Hahn, who 2016 won the European Language Label for that project. In my gallery have some pictures from a trip. I also give lectures in Sweden about my ICT work and my international work and have also been to Riga within Erasmus+ giving lectures in English. I have one of the larges blogs in Sweden where I write about teaching methods etc.

En tanke på “Strategier för att utveckla ordförrådet och idiomatik”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s