BFL i undervisningen

Jag läser om BFL som står för Bedömning för lärande och begreppet förknippas med Dylan Wliams. Men vad är det mer konkret du kanske undrar? Det är förhållningssätt du som pedagog har på dina lektioner.
Jag rekommenderar er att läsa den den artikel som en förstelärare i svenska har skrivit ”Synligt lärande – en obekväm, men ärlig kompis” av Joakim Nilsson. Jag är ingen stor förespråkare av prov, men jag har dem likväl i alla fall i mitt andra ämne engelska, men i svenska bedömmer jag på ett annat sätt. Jag har provat exit-tickets och det ger mig snabbt svar på vad jag behöver ta upp nästa gång, jag använder stödmallar och avbockningslistor, jag skriver lärandemål dels i planeringen och på tavlan.
Vad är då BFL i korta drag? Det är fem strategier om hur du kan lägga upp undervisningen
  1. Tydliggöra mål och kritierier för framgång
  2. Skapa aktiviteter som synliggör lärandet
  3. Att ge återkoppling som för lärandet framåt
  4. Att aktivera eleverna som lärresurser för varandra
  5. Självutvärdering

Mer om vad varje strategi handlar om kan du se här i Mikael Rystads film. Den är kort och ger tydliga exempel på vad varje strategi handlar om.

För att ta del av andra pedagogers tankar kring BFL följer jag gärna Guldäpplenominerade Susanne Nystedts sida Vallen Susanne för att ta del av henns tankar kring BFL. BFL och The Big Five av Göran Svanelid hänger ihop på många sätt och även flippat klassrum och där har ni en blogg av Karin Brånebäck att följa – Kilskrift
Här har ni en föreläsning av Wiliam:
Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

