Kollaborativt skrivande

Att skapa ett dokument på nätet via t ex google drive kan du dela det med kollegor eller be dina elever göra så för uppgifter de skriver. Då kan du eller de själva skriva och redigera direkt i dokumentet beroende på hur du ställer in det. Man kan ha endast läsmöjlighet för dem också, så som jag gör på mina dokument i bloggen. Man ser vem som redigerat vad och jag tänker att det är ett utmöäkt sätt att ge direkt feedback på elevtexter utan att de först ska skriva ut dem. De kan hjälpas åt att redigera och ge kamratrespons och vad jag förstått är det många skolor som redan nappat på detta.
 
Ett alternativ till google drive är https://editorially.com/ som ska ha snyggare gränssnitt men jag har själv inte povat det.
 
 
 
Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

