Att arbeta aktivt med ordförrådet

I perioder brukar jag träna ord lite mer fokuserat än just med glosor till kapitlen, dels för att befästa dem men även för att använda andra lärstilar. Jag kommer nedan att ge exempel på lite olika taktila sätt att träna ord, men först de mallar jag har för ordinlärning för utskrift: begreppstriangel, glosläxa och träna ord. De kan man ha som bas för ordinlärningen; eleverna kan skriva direkt i dem då nya ord dyker upp.
Jag gick en gång en kurs om lärstilar (Lena Boström) och vann då en CD som gör att jag har en mall för att tillverka snottror eller snoruntare som de också kallas. Där har jag gjort snottror utifrån sjuans ordförråd i Wings basböcker. Ni som vet vilka böckerna är vet att de innehåller uppslag med bilder för att träna in semantiska ordfält. Det sägs att ord man lär i sammanhang som hör ihop befäster man lättare. Jag har också plastat in sidorna, d v s tagit ut sidorna ut boken och gjort taktila kort som eleverna kan förhöra sig själv eller varandra på. Då har jag satt orden på baksidan och bilden på framsidan. Man kan göra egena snottror genom att rita eller se om man kan ladda ner en egen mall. Då jag googlade runt fann jag dock ingen, men man kan ju alltid köpa på sig CD-skivan för att få den mall jag har om man vill.
Jag har också en korg full med memoryspel med basordförrådet där man ytterligare kan få in ett arbetssätt. Dessa kort står på min vagn som jag drar runt till lektionerna, så då det finns en stund över kan man träna ord.
En populär lek att göra är odd-one-out på tavlan eller på en Smartboard om man har det, eller gissa ordet jag tänker på. Five-minute-activites är en bok jag en gång kom över men massor av sätt att göra om man ”råkar” få en lite stund över på slutet. Scattegories fungerar också bra för ordförrådet, och här finns en för alfabetet. Att para ihop ord finns en övning att skriva ut här och här finns en att para ihop motsatser. Omkastade bokstäver kan vara kul och utmanande för vissa.
Man kan också låta eleverna göra egna nya ord. Finns många bra sidor att slumpa fram ord på och sedan skriva förklaringar till dem. Här har ni några att börja med:
Kom också ihåg att ha ordlistor i olika format och gärna några med bilder i i klassrummet. Elevern behöver lära sig att hitta alternativ för att utrycka sig och hur gör man det bäst – jo, genom att hitta nya ord och fraser.
Jag hittade också häromdagen en länk som är ypperlig för att träna ord på. http://www.anglomaniacy.pl/topics.htm
Vad sägs om dessa 30 sätt att träna ord på? Skriv ut och be eleverna klistra in i sina böcker. Är bra att ha tillhands om man får lite tid över på en lektion.
  1. Put the words into sentences
  2. Find synonyms
  3. Find opposites
  4. Pick out som of the words and write a story
  5. Learn words that rhyme and write a poem
  6. Make a picture wordlist
  7. Group words that belong to each other
  8. Make a mind map
  9. Explain words in other words
  10. Pick out keywords and retell the story
  11. Make a crossword
  12. Give the right question
  13. Make a domino game
  14. Twenty questions
  15. Make charade of the word
  16. Make a board game
  17. Extended vocabulary book (word-sentence-explanation-translation)
  18. Make a grid
  19. Odd one out
  20. Play scrabble
  21. Use an app
  22. Play hangman
  23. Write definitions
  24. Play tic-tac-toe
  25. Write associations
  26. Learn about prefixes
  27. Learn about suffixes
  28. Make word cards
  29. Spell the word
  30. Your own idea

Har du något bra förslag på hur du träna in ord med din klass?

En reaktion på ”Att arbeta aktivt med ordförrådet

Kommentera

