Om undervisning på nätet

I det utökade digitala samhället ställer det mer krav på oss lärare att hänga med inom den nya teknologin. Samhället i stort går framåt inom den digitala kommunikationen och det måste lärare lära sig att hantera, framför allt för att kunna väcka elevers kritiska ögon mot vad de hittar på nätet.
I juni gav Internetfonden ut tidskriften Klassen i dialog med omvärlden – pedagogiska vinser när skolan syns på nätet av Dan Åkerlund, som är forskare och även lärarutbildare på Karlstads Universitet. Det är en gratis skrift som är helt utan reklam och tanken är att den ska spridas och läsas av alla som undervisr på skolan, men även politiker och rektorer för att göra göra kedjan komplett.
Varför ska man då använda sig av Internet i skolan? En stor anledning jag kan se är att skrivandet kan rikta sig mot en större publik än mot läraren. Även bildhanteringen och hur elever kan utrycka sig med bild är en del som Åkerlund tar upp. Muntligt är också en viktig aspekt och då tänker jag främst på Skype – och hur man kan vända sig av det. Du kan läsa mer om allt detta i Åkerlunds skrift. Skrivandet och läsandet är också något som lyfts fram som vinster med IT-undervisning.
Sist så ska ni få ett tips om en bok som skriver om just engelskan på Internet och hur du kan göra. Den heter Lära engelska på Internet och är skriven av Maria Estling Vannestål (Studentlitteratur, 2011). I den får du tips om hur du kan träna språkförmågan via nätet och jag har själv samlat länktips på bloggen under flikarna till höger.
Mer Internet-guider kan du hitta här.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: