Bedömningsmatris efter förmågorna

Jag ingick förra hösten i ett projekt som hette Hitta Nya Vägar, som gick ut på att tolka läroplanen utifrån förmågorna och grupera kunskapskraven efter dem. Vi hade tillgång till Göran Svanelid som föreläste för oss om förmågorna och sedan satt vi i ämnesgrupper och gjorde matriserna. Resultatet av min om min kollegas delger jag er här på bloggen.
Jag delger även er den matrisen men vill reservera mig från ev fel som kan ha smugit sig in i formuleringarna från kunskapskraven. Om ni hittar några sådana kan ni kommentera så rättar jag och uppdaterar.
Tanken med matrisen är att när du gör en LPP så är det väldigt lätt att göra en egen bedömningsmatris utifrån de mål du jobbat med och klippa ut och klistra in dem från matrisen. När du sedan ska göra en bedömning har du lätt för att sätta betygen, givetvis tillsammans med den formativa delen från undervisningen, men även från bedömning av elevtexter och muntliga redovisningar där du medvetet gör en bedömning. Jag har haft stor nytta av matrisen och delgett mina kollegor den, och nu delger jag resten av Sveriges lärare den.
Kommentera

